navigatie overslaan
Aan de slag

Met deze groene verdienmodellen trek je een ander type gast/bezoeker

  • Geschreven door Gertrude
  • 4 minuten leestijd
  • 12 dec 2023

Voor veel vakantiegangers en recreanten spelen authentieke ervaringen een steeds grotere rol. Meer dan materieel bezit. Ze zoeken naar ervaringen die hen niet alleen plezier bieden, maar ook emotioneel verrijken en hun perspectieven verbreden. Voor dit (nieuwe) type gasten ligt de echte waarde in belevenissen die bijdragen aan duurzaamheid, gezondheid/wellness, het ontdekken van lokale culturen en de schoonheid van de natuur. Deze factoren worden steeds belangrijker in de besluitvorming van je gasten bij het kiezen van hun vakantiebestemming of dagje uit. Denk aan natuurexcursies die bezoekers meenemen op een ontdekkingstocht door de ongerepte natuur, of aan (tiny)lodges midden in de natuur ver weg van de stadsdrukte. Een nieuwe vorm van toerisme: natuur als onderdeel van vermaak en ondernemen met een duurzaam karakter.

Duurzame bedrijfsmodellen in de toerismesector

De transitie van een traditioneel bedrijfsmodel naar een duurzaam bedrijfsmodel vergt fundamentele veranderingen in bedrijfsprocessen en nieuwe vormen van leiderschap. Was een verdienmodel eerder nog enkel een oplossing voor een klant-probleem. Nu komen ook de gevolgen van klimaatverandering, overconsumptie, groeiende bevolkingen en schaarste aan hulpbronnen om de hoek kijken. We delen 7 concrete opties voor een verdienmodel met waarde creatie:

7 thema’s om waarde te creëren met een nieuw verdienmodel*

1. Eco-beleving

Gasten betalen voor een unieke beleving in de natuur, laat je inspireren door de groene activiteiten voor gasten bij Natuurcamping de Lemeler Esch en Bushcraft of de Vechtdal Nature Experience bij Natuurkampeerterrein De Klashorst in Diffelen.

2. Circulair bouwen:
De verhuur van circulaire of 100% biologisch afbreekbare vakantie units zijn een trend. Denk aan de zogenaamde Wikkelhouses of Circolodges. Deze populaire lodges hebben een supersterke constructie en zijn 3x milieuvriendelijker dan gewone huizen. Natuurcamping De Klashorst en ook Vakantiepark De Beerze Bulten hebben de eerste gasten al ontvangen in Wikkelhouses.

3. Eigenaarschap mobiliteit
Door het aanbieden en delen van inspiratie rondom duurzame mobiliteit wordt de merkwaarde van de onderneming vergroot. In Overijssel is Vakantiepark Mölke hier een voorbeeld van door de verhuur van Greenbuggy’s en Fluisterboten.

4. Toeleverancier voor duurzame gastronomie
Vanuit twee kanten, namelijk het besparen op het (rest)afval en het creëren van meerwaarde uit de duurzame gastronomische beleving die geboden wordt. Restaurant Rheezerbelten teelt bijvoorbeeld veel zelf in hun kruidentuin.

5. Waardebehoud van locaties – tijdelijke functies
Locaties zodanig inrichten en bouwen dat ze eenvoudig kunnen worden heringericht en verplaatst zonder de locaties blijvend aan te tasten en daarmee waarde te verliezen voor toekomstige generaties. Dus waardebehoud van investeringen, de Landschapskamers van Drostes zijn hier een voorbeeld van.

Door samen te werken met de boeren vloeit een groot deel van de opbrengsten direct terug naar het platteland - Harald Droste

6. Lokaal beleven

omschrijving
omschrijving

Het toeristisch product wordt in nauwe samenhang met de directe gemeenschap vormgegeven. Door draagvlak en betrokkenheid vanuit de lokale gemeenschap wordt de regionale economie verbeterd. Platteland of landgoed circulair inrichten met activiteiten rondom duurzame recreatie zoals bomen adopteren in de boomgaard. Maar ook verkoop van biologisch geteelde bloemen, gewassen en fruit uit de moestuin. Praktijkvoorbeeld daarvan is Landgoed Vinckeboom. Bij de Landschapskamers van Drostes, die midden in de natuur liggen zorgt Harald er in samenwerking met boeren voor dat weilanden worden omgetoverd tot een natuurlijker en biodiverser gebied.

Landschapskamer Drostes
Landschapskamer Drostes

7. Extensiveren
Door het aantal verblijfsplekken te reduceren en de ruimte per plek te vergroten en natuurlijker in te richten vergroot je de waarde per plek terwijl de kosten voor het totaal aantal plekken afnemen. Camping/Vakantiepark De Beerze Bulten zet hier op in.

Zet nu de stap naar duurzaam succes en maak snel gebruik van de regeling!

Stuk voor stuk voorbeelden van verdienmodellen die niet alleen economisch perspectief bieden, maar ook de waarde van de natuurlijke omgeving benadrukken en beschermen. Denk aan meer groen en/of ruimte per kampeerplek of accommodatie, groene excursies, educatie en circulair bouwen. Door dergelijke groene belevenissen en accommodaties aan te bieden, trek je een nieuw type gast aan: de milieubewuste gast of recreant die op zoek is naar authentieke, duurzame ervaringen. Door gebruik te maken van de stimuleringsmiddelen van Gastvrij/provincie Overijssel zoals de Groene entreeregeling of het Bedrijfsnatuurplan draag je bij aan een duurzame toekomst voor zowel je onderneming als voor Overijssel. Zijn er nog struikelblokken of lastige keuzes te maken? Informeer via projectleider Wout Nieuwenhuis naar een Ateliersessie of vrijblijvend adviesgesprek.
Neem contact op

*bron verdienmodellen: Verkenning duurzame bedrijfsmodellen in de toerismesector - HZ KENNISCENTRUM KUSTTOERISME MAART 2022

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Gertrude

Gertrude is adviseur pr & communicatie. In de rubrieken van ‘Natuurlijk ondernemen’ neemt ze vrijetijdondernemers in Overijssel mee met tips en inspirerende content. Met als doel stapsgewijs bedrijfsprocessen duurzamer en groener te laten verlopen. Kom in contact met Gertrude via gvankeulen@marketingoost.nl of 06-30990051.

Toon meer verhalen

Ook interessant