Onder de loep

De Kansenkaart: Hoe gebruik ik deze nu? Een case voor Zwolle

  • Geschreven door Guido Wapstra
  • 5 minuten leestijd
  • 62 x bekeken

De Kansenkaart is een digitale kaart met alle informatie over de vrijetijdssector in Overijssel. Op deze kaart kun je verschillende lagen over elkaar heen schuiven om zo tot ‘kansen’ te komen. Deze kaart kan een ondernemer gebruiken om te kijken waar nieuw aanbod gewenst is, wat dit aanbod zou moeten zijn en/of er bijzondere arrangementen te realiseren zijn.

Vaak weet een ondernemer dit grotendeels vanuit zijn/haar gebiedskennis, maar deze kaart is er om nog weer extra inzichten te geven! In deze blog nemen we jullie mee in hoe je de Kansenkaart kan gebruiken. Als ter illustratie is dit keer Zwolle gebruikt. Welk (dagrecreatief) aanbod is kansrijk voor deze experimentele, creatieve Hanzestad.

Hoe ga ik aan de slag

Als eerste stap ga je naar de site van de Kansenkaart. In de Kansenkaart vind je verschillende lagen. We gaan eerst naar het tabblad ‘dagrecreatie’, aangezien we nieuw innovatief dagrecreatief aanbod willen realiseren voor de dynamische Hanzestad Zwolle.

Stap 1: Plot de dagrecreatieve bedrijven

Als eerste stap bekijken we wat er eigenlijk allemaal al is in Zwolle. Welke dagrecreatieve bedrijven zijn er op dit moment in Zwolle. Hiervoor plotten we de laag ‘dagrecreatieve bedrijven’ op de Kansenkaart. Dit doe je door op de ‘oogjes’ te klikken. De lagen die je niet wilt zien klik je uit, de lagen die je wel wilt zien klik je juist aan. Hierna zoomen we in naar Zwolle. Dit kan door met de muis het beeld naar Zwolle te slepen en dan te scrollen. Door op de puntjes te klikken komt de achterliggende informatie tevoorschijn. We zien in de kaart hiernaast dat er in het centrum van Zwolle een grote concentratie aan dagrecreatieve bedrijven is, bijvoorbeeld Dinopark en Waanders in de Broeren. In het buitengebied (en langs het water) is er veel minder dagrecreatief aanbod. Dit is interessant! Er lijkt dus (fysiek) meer ruimte te zijn in het buitengebied.

Stap 2: Plot andere kansrijke lagen op het gebied van dagrecreatief aanbod

Wat is er dan wel in het buitengebied? We hebben de lagen landgoederen en Natuurnetwerk Nederland nu ook aangezet. We zien dat er veel natuurrijke gebieden en landgoederen zijn buiten Zwolle. Ook zien we dat er in deze gebieden zeer weinig dagrecreatie aanwezig is. Dit is opvallend, het zijn dus mooie natuurrijke gebieden, maar mensen kunnen er niet iets doen. Dit is een mogelijke kans waar we iets mee kunnen doen.

Stap 3: Kijk naar alle mogelijke randvoorwaarden op het gebied van aanbod in de lagenlijst

Nu we een mogelijke kans hebben ontdekt gaan we naar een ander tabblad: het tabblad ‘alle lagen’. In dit tabblad staat alle geografische informatie over de vrijetijdseconomie in Overijssel. Onze ‘kans’ was dat er veel natuur is in het buitengebied, veel landgoederen, maar weinig dagrecreatie. Deze lagen tonen we in de kaart. Hiernaast kijken we of het gebied bereikbaar is en er horeca aanwezig is. We plotten daarom de fietsroutes, rijksmonumenten en horeca ook op de kaart. We zien hier dat er veel fietsroutes door de natuurgebieden gaan, dat er veel monumenten zijn, en dat er horeca aanwezig is. Dit is een bevestiging dat aanbod daar mogelijk gewenst is, gezien mensen er kunnen komen, dat het gebied interessant is (door de natuur en de monumenten) en ze iets kunnen eten of drinken.

Stap 4: Kijk naar de vraag van de gebruiker van dagrecreatie

Nu we hebben geïdentificeerd dat er aanbod kan komen in het buitengebied, is het belangrijk om te bekijken wat dat aanbod dan moet zijn. Hiervoor kijken we in hetzelfde tabblad naar de kaartlaag ‘leefstijlen’. Deze is gebaseerd op de Leefstijlvinder. Om de wereld te vereenvoudigen werken we in de vrijetijdssector met een doelgroepsegmentatie model: De Leefstijlvinder. Deze Leefstijlvinder helpt ons om mensen in te delen in groepen die sterk op elkaar lijken. Simpel gezegd kijken we naar welke ‘type’ mensen waar wonen en wat deze dan leuk vinden op het gebied van dagrecreatie.

We plotten daarom de kaart ‘Leefstijlen postcode-4’. We zien dat er in en nabij Zwolle veel stijlzoekers, avontuurzoekers en plezierzoekers wonen. Voor dagrecreatie is de eigen inwoner een zeer belangrijke doelgroep. Mocht er nieuw aanbod komen is het dus belangrijk dat dit bij deze doelgroepen aansluit.

Stap 5: Koppel de bevindingen met de informatie uit de Leefstijlvinder

We weten nu dus dat het kansrijk is om dagrecreatief aanbod te ontwikkelen in het buitengebied (en de natuurgebieden) van Zwolle. Hierbij is het belangrijk dat dit past bij stijlzoekers, avontuurzoekers en/of plezierzoekers. Nu rest nog wel de vraag, wat moet dit aanbod dan zijn. Hiervoor kijken we op de site van de Leefstijlvinder in de Toolkit Natuurbeleving.

Hier zien we dat de volgende activiteiten goed passen bij stijlzoekers, avontuurzoekers en plezierzoekers.

  • Georganiseerde sportieve outdoor activiteiten zoals survivallen; paintballen; evenementen
  • Georganiseerde tochten en routes (vaarroutes; rondvaarten; wandelingen; speurtochten)
  • Culturele activiteiten zoals een buitentheater; creatieve workshops
  • Maatschappelijke activiteiten zoals natuurwerkdag; afval opruimdagen; etc
  • Kinderactiviteiten zoals kinderroutes; kindertheater; excursies; expedities; buitenspeeldagen

Hoe doe ik dit voor mijn regio?

Op basis van de verschillende data is het interessant om bijgaande activiteiten te realiseren in het buitengebied van Zwolle. Het is uiteraard nog wel belangrijk om te kijken of dit is toegestaan. Dit is te checken bij de lokale autoriteiten. Ook kun je hiervoor in gesprek met jouw gebiedsmanager, zij helpen je hier graag bij!

Deze analyse is gedaan voor Zwolle, maar je kan op dezelfde manier de kansen voor jouw regio in kaart brengen. We gaan ook graag met jou aan de slag, dus voor voor vragen, opmerkingen of een eventuele samenwerking neem je contact op met MarketingOost via onderzoek@marketingoost.nl. Kijk ook eens op onze pagina over de Kansenkaart hier staat veel praktische informatie over deze handige tool!

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Guido Wapstra

Guido is Junior Adviseur Strategie en Onderzoek bij MarketingOost. In "Wat er speelt" neemt hij je mee in de trends & ontwikkeling binnen destinatiemarketing. Kom in contact met Guido via gwapstra@marketingoost.nl of 06-25113495