Een warm welkom in Overijssel voor onze Duitse buren
- 3 minuten leestijd
- 6 feb 2023
‘Beter een goede buur, dan een verre vriend’ luidt het gezegde en dit geldt in het bijzonder voor de Duitse markt. We zien al jaren dat er veel Duitse gasten in Overijssel komen. Bezoekers uit ons buurland weten de mooiste plekken van Overijssel ook na Corona wel weer te vinden het afgelopen jaar, maar de bezoekersaantallen zijn nog niet op het niveau van 2019.
Het NBTC kwam begin dit jaar met een prognose voor 2023 waarin zij een groei voorspelden van zestien procent voor de internationale markt, maar onder de Duitse markt enkel een groei van acht procent. Hoe zorgen we er samen voor dat we ‘de Duitser’ bereiken en bewegen om naar Overijssel te komen? Kortom: hoe worden we die goede buur?
Juiste periode
Het lijkt zo voor de hand liggend: maar houd de vakanties en andere vrije dagen Duitsers in de gaten. Duitsers hebben namelijk soms andere feestdagen en vakantieperiodes. Kijk ook in je eigen systeem en ontdek hoe ver van te voren de Duitse bezoeker doorgaans bij jou boekt. Realiseer je hierbij wel dat het nu nog iets moeilijker zal zijn om een patroon te ontdekken omdat corona de cijfers kleurt. Uit onderzoek blijkt dat het boeken en bezoeken van campings al in april start, maar in mei volgt er een dip in de bezoekersaantallen. Speel hier handig op in en bekijk hoe je deze dip kan voorkomen. Ook het naseizoen is een mogelijk interessante periode voor de Duitse gast om ons te bezoeken. De bezoeker blijkt uit onderzoek ook veel waarde te hechten aan flexibiliteit (goede annuleringsmogelijkheden) en daardoor is bijvoorbeeld maart het nieuwe januari wanneer het gaat om ‘vroegboekingen’.
Trends; natuur en korte vakanties
NBTC deed een MarketScan Duitsland voor 2023 waarin een aantal trends naar voren kwamen. Een activiteit die onder Duitsers sterk in populariteit blijft stijgen is het fietsen. Actieve vakanties, tijd doorbrengen in de natuur weg van de massa. Maar ook stedentrips en het strand blijven populair: vooral onder de dertig en boven de 60 boekt men graag een korte vakantie. Bestemmingen dichtbij huis winnen aan populariteit, alhoewel duurzaamheid hier nog niet echt een rol in lijkt te spelen. In dit onderzoek kwam ook het hierboven genoemde thema van 'Flexibiliteit' naar voren.
De creatieve en sociale doelgroepen
Dankzij onze samenwerking met Glocalities, die ons helpt met de doelgroepsegmentatie voor de Duitse markt, kon er worden onderzocht waar kansen liggen. Aanspreekmogelijkheden liggen bij twee soorten bezoekers. Enerzijds de ‘Creatives’, die waarde hechten aan steden, nieuwe dingen, duurzaamheid en creativiteit. Anderzijds de ‘Socializers’, die op zoek zijn naar natuur en entertainment. Die met hun familie reizen en een paar bezienswaardigheden opzoeken. Hoe bereik je die doelgroepen nou? In ieder geval 36 procent van de bezoekers volgt influencers voor reisinspiratie.