“We hebben keihard gewerkt én heel veel geleerd”, zegt Natasja Martin van Vechtdal Express en Somerwende in Rheeze als ze terugkijkt op het coronajaar 2020. “Ons seizoen begon pas echt in april, waardoor we eerst nog hoopten dat de impact van het virus beperkt zou blijven voor ons bedrijf. Toen we de gevolgen begonnen te voelen, kwam de creativiteit los. En daarmee ontwikkelden we betere plannen voor de komende jaren.” De wijze lessen van Natasja Martin.”

“Onze doelgroepen bleven gelijk, alleen kwamen ze in een andere groep. Mensen die ons anders met een bedrijfsuitje of vriendengroep bezoeken, kwamen nu met het gezin. Belangrijkste verandering was misschien wel dat we nu meer kinderen op het erf kregen en moesten zorgen dat ook zij een leuke dag hadden. Dat bezorgde ons eigenlijk heel veel plezier. Je kijkt bovendien anders naar je aanbod. De zomer was ook superdruk. Ik denk dat we nooit eerder in de zomer zoveel mensen over de vloer kregen. Dat maakte het verloren voorjaar een beetje goed totdat we het najaar toch weer dicht moesten. Omdat de groepen een stuk kleiner waren, moesten we wel veel harder werken. Maar daarvan kregen we veel energie en voldoening. En uiteindelijk ook vertrouwen. Waar we eerst twijfelden of we geplande investeringen moesten doorzetten, weten we dat nu zeker. We hebben daarom een plan A en een plan B ontwikkeld.”

“We werken sinds een paar jaar aan een eigen theeplantage. Voordat het coronavirus uitbrak, dachten we al na hoe we die onder de aandacht van het publiek konden krijgen. Tijdens de eerste lockdown ontwikkelden we een theespel en dat bleek een groot succes. Daarmee bieden we bezoekers spelenderwijs een educatief uitje, zonder dat ze het gevoel hebben dat ze les volgen. Die gedachte staat centraal in onze plannen voor de komende jaren. Samen met de Vechtdal-producenten willen we dat idee verder uitwerken. Het principe van ‘van grond tot mond’ past daar heel goed bij. We moeten ook beslist met z’n allen nadenken over een duurzame en schone regio. Langs de Vecht was het deze zomer heel druk. De ongelooflijke hoeveelheid afval die dan achterblijft, heeft me aan het denken gezet. Daar moeten we iets mee doen.”

We moeten ook beslist met z’n allen nadenken over een duurzame en schone regio

“Ik heb veel gehad aan praten met collega’s over een glas dat half vol is. Wij doen bijvoorbeeld mee aan het Smaakmakers traject. Het onderlinge contact bleef ook tijdens dit coronajaar. We motiveren elkaar en helpen waar mogelijk. Als je samen iets doet, is de kans groter dat iets lukt. Ik ben ook blij met onze samenwerking met Vechtdal Marketing en MarketingOost. Op het moment dat je een nieuw project start, pikken ze dat snel op en helpen ze bij de promotie.”

 “Hou jezelf aan de praat. Bespreek met anderen dat halfvolle glas. Dan komt de creativiteit los die je nodig hebt voor nieuwe dingen. En daaruit put je het vertrouwen voor de toekomst.”

Wijze lessen uit het oosten: Natasja Martin (Vechtdal Express/Somerwende)

Samen aan de slag?

Samen willen we de regio’s en steden aantrekkelijk maken en houden om te wonen, werken en recreëren. Optimale balans tussen leefbaarheid en economie. Wij zijn o.a. expert, aanjager en verbinder op het gebied van gebieds- en aanbodontwikkeling. Heeft u vragen over kansen en mogelijkheden voor nieuwe conceptontwikkeling en producten in deze tijd, het ontwikkelen van een businesscase of geschikte financieringsmogelijkheden? Neem contact op met onze collega’s van Strategie & Onderzoek.

 

 

Shelly van Winden

Author Shelly van Winden

More posts by Shelly van Winden