“Niks, noppes, niente, nada”, antwoordt Arie Willem in eerste instantie op de vraag wat de coronacrisis hem heeft opgeleverd. Uit de volgende zinnen blijkt dat de eigenaar van De Fanfare en De Witte Hoeve in Giethoorn toch bepaald niet stil zit. Hij probeert zijn bedrijf voor te bereiden op de toekomst, al heeft ook hij geen idee hoe die eruit ziet. Wijze lessen uit Giethoorn.

Heel grappig: we koken op locatie bij drie verzorgingscentra. ‘Doen we’, zei ik meteen toen ze belden. Bewoners helpen ons bij het bereiden van de maaltijden. Die mensen vinden dat leuk en onze medewerkers zijn tijdens de lockdown toch bezig.

Verdienen doen we er niet, maar we krijgen wel veel energie en een goed gevoel van dit project.

In de zomer bleven toeristen uit verre landen weg en kwamen de meeste gasten uit Nederland, Duitsland en België. Heel bijzonder: dan maak je tijdens de lunch ineens weer veel meer broodjes dan pakweg kreeft en biefstuk. Toen we die gerechten later nadrukkelijker presenteerden, kozen de gasten daar toch vaker voor. Dan zie je dat mensen ook langer blijven en meer uitgeven.”

“We zetten sterk in op digitalisering. Om contacten zoveel mogelijk te beperken, verhuren we bootjes vooral via de website. Dat werkt heel goed. Ook ervaringen met Butlaroo zijn veelbelovend. Gasten bekijken de menukaart via een app op de telefoon. Gasten bestellen opvallend genoeg ook gerechten die anders minder goed lopen. Wij onderzoeken of we voor buitenlandse gasten helemaal op dit systeem overstappen. Ook bijzonder: tijdens de lockdowns zagen we lange rijen voor de tijdelijke toiletvoorziening van de gemeente. Dat bracht ons op het idee voor een eigen toiletruimte buiten het restaurant. Ook mensen die niets bestellen, kunnen daarvan tegen betaling gebruikmaken.”

“Tijdens de eerste lockdown stapte ik in werkgroepen van provincie, gemeente en andere ondernemers. Een voucher voor het experiment met Butlaroo komt daar uit voort. Ook ontwikkelden we stickers en borden die bezoekers wegwijs maken in coronatijd. Dat soort samenwerking mis ik tijdens de tweede lockdown. We zouden samen moeten nadenken over de toekomst en hoe we ons daarop kunnen voorbereiden. Positief ben ik over de rol van MarketingOost. Die pakte echt de lead in deze merkwaardige tijd. Ook alle online cursussen en trainingen volg ik allemaal. Je hebt tijd zat en steekt er altijd wat van op.”

 “Bereid je voor op de toekomst, ook al weet niemand hoe die eruit ziet. Doe je het niet, dan ben je straks te laat. Goed voorbeeld vind ik ons kerstmenu: ondanks dat mijn gevoel zegt dat we straks gesloten zijn, bereiden we toch een kerstmenu voor. Als we niet open kunnen, bieden we dat aan als thuismenu.”

Wijze lessen uit het oosten: Arie Willem Vermeij (Fanfare, Witte Hoeve Giethoorn)

Samen aan de slag?

Samen willen we de regio’s en steden aantrekkelijk maken en houden om te wonen, werken en recreëren. Optimale balans tussen leefbaarheid en economie. Wij zijn o.a. expert, aanjager en verbinder op het gebied van gebieds- en aanbodontwikkeling. Heeft u vragen over kansen en mogelijkheden voor nieuwe conceptontwikkeling en producten in deze tijd, het ontwikkelen van een businesscase of geschikte financieringsmogelijkheden? Neem contact op met onze collega’s van Strategie & Onderzoek.

 

 

Shelly van Winden

Author Shelly van Winden

More posts by Shelly van Winden