Het Vechtdal heeft de ambitie om Groen, Gastvrij én Gezond te zijn. Maar hoe postioneer je een regio als ‘gezond(ste)’?
Dit jaar heeft Yeganeh Omidi voor haar afstudeerthesis voor ons onderzoek hiernaar gedaan.

De inzichten worden verwerkt in de verdere plannen, aanbodontwikkeling en marketing in het gebied. Het complete rapport is in het Engels. Bij interesse kan dit opgevraagd worden.

Management samenvatting:

In opdracht van MarketingOost is onderzocht hoe MarketingOost het Vechtdal als gezonde regio kan positioneren.
Wellnesstoerisme is een vorm van toerisme die de fysieke en/of mentale gezondheid bevordert. Wellness is een
combinatie van actief en passief werken aan gezondheid en welzijn, aan fysiek en mentaal welzijn. Daarom wordt
deze definitie van gezondheid overal in dit rapport gedefinieerd. Dit rapport geeft een analyse van de huidige
situatie van de regio Vechtdal, een analyse van de externe trends en ontwikkelingen en de concurrenten. Verder zijn
er enquêtes en interviews gehouden om dieper inzicht te krijgen in de concurrenten en de behoeften en wensen
van de (potentiële) Nederlandse toeristen. Volgens de enquête die is gehouden onder 126 respondenten, vindt 97%
van de respondenten dat het huidige aanbod in de regio Vehctdal voldoende is om zich gezond te voelen en 61%
zou Vechtdal bezoeken om hun gezondheid te verbeteren. De meest voorkomende reden voor een bezoek aan het
Vechtdal is de groene natuur, rust en ontspanning.

Het onderzoek vestigt de aandacht op het feit dat er op dit moment voldoende fysieke activiteiten zijn in de regio Vechtdal.
Er is echter een beperkt aantal mentale gerelateerde activiteiten. Ook worden de gezondheids- en welzijnsgerelateerde activiteiten niet gepromoot op de
website van Vechtdal Overijssel. Bovendien lijden door de Covid-19-crisis veel mensen aan een psychische
aandoening. Daarom is er een wereldwijde vraag naar gezondheid en welzijn en een gezonde levensstijl. Uit nader
onderzoek blijkt dat Vechtdal geen onderscheidende propositie heeft en niet het hele jaar door
seizoensactiviteiten aanbiedt.

In dit rapport wordt geconcludeerd dat het Vechtdal de potentie heeft om een gezonde regio te worden vanwege
het groene en rustige karakter en het brede aanbod aan recreatiemogelijkheden. Het landschap is ideaal voor het
doen van fysieke activiteiten en het combineren met wellnessgerelateerde activiteiten. Er is een mogelijkheid om de
bestaande aanbiedingen te blijven promoten en nieuwe aanbiedingen met betrekking tot mentale\emotionele
activiteiten te ontwikkelen. Verrukkelijk Vechtdal draagt bij aan het positioneren van Vechtdal als gezonde regio en
biedt kansen binnen de regio door meer toeristen aan te trekken die ook deelnemen aan andere gezondheids- en
welzijnsactiviteiten. Vechtdal moet zich daarom positioneren als een gezonde en authentieke bestemming met
seizoensgebonden activiteiten om de doelgroepen te bereiken.

Aanbevelingen die worden besproken zijn onder meer:

  • Om stijlzoekers, inzichtzoekers en gezinnen met meerdere generaties te targeten. Uit een onderzoek van NBTC
    onder 2000 Nederlandse respondenten blijkt dat 61 procent met driegeneratiegezinnen op vakantie wil. Aangezien
    er een verband bestaat tussen de leeftijd van een persoon en de hoeveelheid zorg die een persoon nodig heeft, is
    het raadzaam om te focussen op oudere generaties en de inzichtzoekers die over het algemeen wat ouder zijn. Ook
    zijn inzichtzoekers vaak relatief vermogend wat financieel een interessante doelgroep is. De stijlzoekers hebben
    vaak een bovengemiddeld inkomen en zijn bereid te betalen voor exclusieve en luxe aanbiedingen endiensten
    binnen het wellnesstoerisme.
  • Het huidige gezondheidsaanbod zoals het Verukkelijk Vechtdal en de buitenactiviteiten uitbreidenen nieuwe
    aanbiedingen creëren zoals het combineren van wellness en buitenactiviteiten, het uitbreiden van spa’s en sauna’s,
    het creëren van mindfulnessprogramma’s en het stimuleren vanondernemers om wellnessfuncties op te nemen.
  • Verhoging van het seizoensaanbod door in het laagseizoen meer gezondheidsgerelateerde voorzieningen en
    diensten aan te bieden. Vechtdal zou het hele jaar door meer bezoekers kunnentrekken door aanbiedingen te doen
    die het immuunsysteem versterken die ook buiten het seizoenmogelijk zijn.
  • Promotie van de regio Vechtdal en haar aanbod door het combineren van online en offlinekanalen, het creëren
    van nieuwe content gericht op het gezondheidsaanbod, het verbeteren van SEO en SEA en het vergroten van mondtot-
    mondreclame.
  • Vechtdal positioneren als authentieke en gezonde bestemming door het creëren van eensamenhangend merk en
    gezamenlijke visie tussen verschillende stakeholders.

 

 

Shelly van Winden

Author Shelly van Winden

More posts by Shelly van Winden