We bieden 9 tips uit het Continue Vakantieonderzoek 2020 (NBTC-NIPO) over de binnenlandse vakantieganger in Overijssel.

  1. Zorg voor goede vindbaarheid op reviewsites

De meeste bezoekers bereiden zich voor op hun vakantie. Hier gebruiken zij verschillende informatiebronnen voor. 24% van de bezoekers gebruikten het afgelopen jaar websites met beoordelingen van andere reizigers. Vorig jaar was dit nog maar 19%. Dit is een flinke stijging dus het is belangrijk om als bedrijf goed vindbaar te zijn op reviewsites.

  1. Biedt ook vakanties voor alleenstaanden

Het afgelopen jaar kwamen bezoekers relatief weinig alleen naar Overijssel, namelijk maar 3%. In Nederland was dit aandeel gemiddeld iets hoger (6%).

  1. Zorg dat uw website ook goed zichtbaar is op een Smartphone

De meeste bezoekers nemen hun smartphone mee op vakantie (89%). Dit gebruiken ze met name voor het maken van foto’s (65%), om te whatsappen (62%) en de weersverwachting te bekijken (55%). Daarnaast gebruikten bezoekers hun telefoon ook om te zoeken/boeken van restaurants, theaters, concerten (21%) of te zoeken naar toeristische attracties (23%). Het is dus belangrijk dat uw website goed zichtbaar en leesbaar is voor uw (potentiële) bezoeker.

  1. Richt je op fiets- en stedenvakanties

De meeste bezoekers kwamen voor een fietsvakantie naar Overijssel, namelijk 12%. Dit is 4% meer dan het gemiddelde van Nederland en een flinke stijging ten opzichte van het voorgaande jaar.

Verder kwam men het afgelopen jaar voor een wandelvakantie (6%) of een stedenvakantie (6%). Een stedenvakantie is het afgelopen jaar iets gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2019 was dit namelijk nog maar 3%. De omliggende provincies Drenthe (1%) en Gelderland (2%) hadden een minder groter aandeel in stedenvakanties.

  1. Zie het bezoek aan een natuurgebied als belangrijkste (nieuwe) activiteit voor uw bezoeker

Maar liefst 41% bezocht dit jaar een natuurgebied tijdens hun verblijf in Overijssel. Dit is iets meer dan het gemiddelde van Nederland. Wat vooral opvalt is dat zowel in Nederland, als in Overijssel het bezoek aan een natuurgebied met bijna 10% is gestegen het afgelopen jaar. Dit is een beweging die we het afgelopen jaar, door Covid-19, veel zagen gebeuren.

  1. Funshoppen blijft een belangrijke activiteit

Het afgelopen jaar zagen we een lichte daling van het aantal funshoppers. Dit jaar had dit een aandeel van maar liefst 26% terwijl dit in 2019 nog 33% was. Landelijk is dit aandeel ook iets gedaald in 2020 (waarschijnlijk door Covid-19), maar iets minder sterk dan in de provincie Overijssel. Toch blijft funshoppen een belangrijke activiteit in Overijssel. In Drenthe en Gelderland was dit aantal namelijk minder groot.

  1. Blijf onderscheidend!

Als we Overijssel vergelijken met de omliggende provincies (Gelderland en Drenthe) dan zien we dat bezoekers het afgelopen jaar in Gelderland (47%) en Drenthe (49%) gemiddeld iets vaker een natuurgebied bezochten. Ook maakten men daar over het algemeen vaker een wandeling dan gemiddeld in Overijssel (Drenthe 68%, Gelderland 63%). In de omliggende provincies zijn de zelfde soort activiteiten het populairst als in Overijssel. Blijf daarom als provincie, maar ook als bedrijf onderscheidend in uw aanbod!

  1. Richt je op de inzicht, plezier- en stijlzoekers!

Hoewel er in Overijssel iets meer rustzoekers (18%) dan gemiddeld in Nederland komen, is dit niet de meest interessante doelgroep om op te focussen. Zij ondernemen niet veel en overnachten vaak in eigen accommodatie.
Ook andere leefstijlen komen regelmatig naar de provincie. Van de vakantiegangers is 11% inzichtzoeker en 13% plezierzoeker. Het aandeel plezierzoekers (van 8% naar 13%) en stijlzoekers lijkt zelfs iets te zijn toegenomen (van 7% naar 10%). Dit zijn dus ook zeker leefstijlen interessant zijn en doelgroepen die juist veel willen ondernemen. Stijlzoekers gaan bijvoorbeeld vaker uit eten dan andere leefstijlen. Kijk voor meer informatie op dit kennisplatform!

  1. Adverteer in een (regionaal) dagblad

Vergeleken met het gemiddelde van Nederland hadden bezoekers in Overijssel vaker een abonnement op een dagblad. De top 3 aan dagbladen zijn: regionaal dagblad (19%), Volkskrant (12%) en de Telegraaf (7%).

Adverteren in een regionaal dagblad kan vooral goed in Zuid-  en Noord-Holland. De meeste bezoekers kwamen uit de provincies Zuid-Holland (24%) en Noord-Holland (20%). Hierin valt op dat het aandeel van bezoekers vanuit Noord-Holland het afgelopen jaar flink is gestegen. In 2019 was dit namelijk nog maar 14%. De bezoekers uit de eigen provincie hadden een aandeel van 12% in 2020.

Met dank aan Annick Vrolijks – afstudeerstagiair MarketingOost.

 

Shelly van Winden

Author Shelly van Winden

More posts by Shelly van Winden