De ontwikkeling van de podcast in Nederland is in het afgelopen anderhalf jaar stormachtig verlopen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders naar podcasts als de Jordcast, de Zelfspodcast of Onze Man in Deventer. In deze blog geven we een toelichting over wat podcasts zijn, hoe ze zijn ontstaan, hoe ze gegroeid zijn,  wie podcasts luisteren en hoe kunt u een podcast kunt gebruiken in de vrijetijdseconomie.

Wat is een podcast?

De podcast is een interactieve radiovorm waarbij in vertellende vorm een onderwerp wordt belicht. Inmiddels weet bijna 9 op de 10 Nederlanders wat een podcast is. Ook niet heel verassend met meer dan 1,5 miljoen verschillende podcasts met meer dan 34 miljoen op streamingsplatformen. De hoeveelheid podcasts is nog steeds aan het groeien en de verwachting is dat deze groei zich nog verder door gaat zetten.

Hoe is de podcast ontstaan?

Het lijkt alsof we al tijden podcasts hebben, dat is in zekere zin ook zo. Vertellende radiovormen zoals het hoorspel kennen we al jaren. De eerste podcasts lijken niet op de podcasts zoals we ze nu kennen. De eerste podcasts lijken meer op radiovormen. Podcast-afleveringen werden precies zo opgebouwd als radioprogramma’s: het begon met een uur opener (jingle), daarna werden er hele liedjes gedraaid en tussen de liedjes door kondigde de presentator de liedjes af, vertelde wat over de artiest en startte weer het volgende liedje in. Het leek meer op een radioshow on-demand.

De podcast zoals wij hem nu kennen ontstond in 2004. Adam Curry wordt gezien als de vader van de Podcasts. Hij maakte de eerste podcast, omdat hij als hij zijn iPod gebruikte geen toegang had tot radio. Men kon er al zijn muziek op luisteren, maar het gesproken woord miste. Om deze reden maakt hij een programma die men als MP3 op een IPod kon zetten. Ook dit was niet optimaal, omdat als men dan op shuffle drukte kreeg men ineens hele podcast-aflevering tussendoor. Steve Jobs perfectioneerde het idee van Adam Curry. Hij bouwde een podcast-directory in iTunes en voegde de mogelijkheid toe om podcasts apart te beluisteren op een iPod.

Groei Podcasts in de wereld

Sinds de ontdekking van Adam Curry zijn Podcasts booming. Dit is deels debet aan het feit dat er steeds meer interesse is in digitale media consumptie, vooral op mobiele apparaten. Echter is ook de aard van de Podcast hier debet aan. Inmiddels zijn er zo dusdanig veel onderwerpen voor Podcasts dat er voor iedereen wel een podcast is die interessant is. De verwachting is dat het aantal onderwerpen nog gaat stijgen, waarmee ook het aantal mensen die luistert naar Podcasts gaat stijgen. Vooral in Europa is er nog een grote groeimarkt beschikbaar voor Podcastvormen.

Groei Podcasts in Nederland

De podcast wordt ook steeds populairder in Nederland. In mei 2019 luisterde nog maar een kwart van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Inmiddels luistert 40% van de Nederlanders, wat neerkomt op ongeveer 5,3 miljoen Nederlanders, regelmatig naar een podcast. Ongeveer een op de zes Nederlanders luistert minimaal één keer per week naar een podcast.

De huidige coronasituatie heeft echter geen invloed op de frequentie van het luisteren. ‘De huidige perikelen rondom het coronavirus hebben cijfermatig geen impact gehad op het aantal luisteraars, ondanks dat een populair moment het woon-werkverkeer is. Wel zien we een verschuiving in de frequentie van luisteren: tijdens de vorige meting luisterde het grootste deel minimaal wekelijks, dat is nu minimaal maandelijks.’

Gaan Podcasts Webinars vervangen?

De afgelopen periode hebben wij vanuit MarketingOost verschillende Webinars georganiseerd. Hierbij kwam dan ook snel de vraag: Gaan Podcasts Webinars vervangen? Hier zijn de experts heel duidelijk over. Podcasts en Webinars trekken een ander publiek. Podcasts zijn voor de ontspannen luisteraar, hij of zij wil in zijn eigen tijd rustig iets luisteren en heeft geen zin in de interactie. Webinars zijn echt gericht op deze interactie.


De podcastluisteraar

Maar wie is die Podcastluisteraar? Markteffect doet ieder kwartaal onderzoek naar de ontwikkeling van Podcasts in Nederland. Het laatste onderzoek van juni 2020 geeft hierbij inzichten in de podcastluisteraar in Nederland. Podcasts zijn met name populair in de volgende groepen:

 

De eigenschappen van de podcastluisteraar zijn identiek in het buitenland. Ook hier zien we met name dezelfde karakteristieken.

Leefstijlvinder

Wanneer men kijkt naar de leefstijlvinder valt op dat vooral avontuurzoekers luisteren naar podcasts. Dit valt te verklaren doordat avontuurzoekers over het algemeen early adapters zijn. Verbindingszoekers, Harmoniezoekers en Rustzoekers luisteren over het algemeen minder naar Podcasts. De Inzichtzoekers, plezierzoekers en Stijlzoekers zijn gemiddeld qua luisterfrequentie.

Het is lastig om te bepalen voor welke leefstijl een podcast geschikt is. Er zijn zoals eerder benoemd ontzettend veel verschillende onderwerpen en vormen van Podcasts. Zo zijn Comedy podcasts als de mannen van de Radio ontzettend geschikt voor plezierzoekers terwijl een podcast gericht op cultuur als waar is Emiel meer geschikt is voor Inzichtzoekers.

Maar waarom luisteren al deze mensen deze podcasts?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen podcasts luisteren. De meeste podcastluisteraars luisteren voor hun ontspanning (62%), voor amusement (41%) of om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws (28%). Hierin kunt u zien dat Inzichtzoekers eerder op het hoogte willen zijn van het laatste nieuws, terwijl bijvoorbeeld plezierzoekers eerder voor amusement een podcast luisteren.


Podcasts en de vrijetijdseconomie?

In de vrijetijdseconomie zijn er ook een flink aantal podcasts. Bij MarketingOost hebben wij ook een aantal podcasts gemaakt van onze Webinars. In de vrijetijdseconomie worden podcasts voor verschillende redenen gebruikt. Zo is het een manier om potentiele bezoekers te inspireren om naar een bepaalde destinatie te gaan, hiernaast worden bedrijven geinspireerd om gebruik te maken van bepaalde innovaties. 

In Nederland is de Goede Reis Podcast van BNR een uitermate populaire podcast. Deze podcast behandelt inspirerende reizen van individuen. Hiernaast zijn er ook podcasts over het reilen en zeilen van de vrijetijdseconomie. Zo behandelt “Help, ik moet me ontwikkelen” de huidige problematiek van de vrijetijdseconomie. In Nederland is het aanbod toeristische podcasts relatief summier. In het buitenland zijn ze hier verder mee. Zo behandelt het Australische Talking Tourism de knelpunten van de toeristische industrie. Hiernaast is Destination on the left een ontzettend inspirerende podcast over succesvolle samenwerkingen, creatieve marketing ideeën en best practices. Hiernaast interviewen ze verschillende DMO’s.

Voor welke leefstijl is een podcast over de vrijetijdseconomie interessant?

Net als met Podcasts over het algemeen zijn podcasts over de vrijetijdseconomie ook zeer verschillend van aard. Kijk daarbij vooral naar het onderwerp van de Podcast i.p.v. de Podcast als middel. De Podcast gaat groeien en gaat dit waarschijnlijk voor elke leefstijl doen. Er zit echter wel verschil per leefstijl: de inzichtzoeker wil achtergrondinformatie, de plezierzoeker wil voornamelijk weten wat er te doen is.

Hoe kunt in de vrijetijdseconomie een podcast inzetten?

Er zijn meerdere manieren hoe u in de vrijetijdseconomie een podcast kan inzetten. Zesty (digital strategy, design and development agency heeft dit uiteen gezet)

  1. Gebruik de Podcast als Marketingtool: Als een bezoeker een keuze moet maken tussen twee destinaties kan een podcast zorgen voor de beslissing. Als u als destinatie een podcast hebt boordevol praktische en inspirerende informatie zorgt dit ervoor dat de gast eerder de keuze maakt voor uw destinatie. Het zorgt er namelijk voor dat de gast bekend raakt met de destinatie, wat de keuze beïnvloedt.
  2. Gebruik de podcast om gasten te wijzen op unieke activiteiten. Als een bezoeker naar een bepaalde regio vertrekt, gaat hij/zij naar alle waarschijnlijkheid activiteiten ondernemen. Deze activiteiten zorgen vaak voor bestedingen in het gebied. Het is dus interessant om bepaalde activiteiten onder de aandacht te brengen.
  3. Gebruik de Podcast om spreiding te realiseren: Een podcast zorgt ervoor dat men in gedachten al bij uw destinatie is. Hiermee kunt u bepaalde onbekende verhalen vertellen over de regio waarmee de gast anders niet in aanraking komt. Dit heeft als gevolg dat de gast allicht ook de minder bekende attracties bezoekt in uw regio.

Dus wanneer u in de vrijetijdseconomie een podcast wilt inzetten hebben wij hierbij de volgende tips:

  1. Maak een podcast over onderwerpen die uw doelgroep (leefstijl) interessant vindt.
  2. Zorg ervoor dat uw podcast ontspannend, amuserend en/of inspirerend is voor uw doelgroep.
  3. Gebruik de Podcast als Marketingtool, om spreiding te realiseren of om uw gasten te wijzen op unieke activiteiten, maar ook om tijdens een lockdown om in the picture te blijven.
  4. Luister eens een podcast! Kijk of dit format bij u past!
Guido Wapstra

Author Guido Wapstra

More posts by Guido Wapstra