Monitoring Bezoekersstromen nader uitgelegd:
#3: Steenwijkerland en Sallandse Heuvelrug en de pilot Monitor Bezoekersstromen
#5: Bezoekersstromen en customer journey
#6: Subjectieve vs. objectieve drukte
Bezoekers en bewoners kunnen veilig én gastvrij recreëren in de rust en ruimte van Overijssel
Monitoring Bezoekersstromen nader uitgelegd:
#3: Steenwijkerland en Sallandse Heuvelrug en de pilot Monitor Bezoekersstromen
#5: Bezoekersstromen en customer journey
#6: Subjectieve vs. objectieve drukte
Monitoring
Er zijn verschillende manieren om het aantal bezoekers te tellen of te monitoren. In dit project zijn er een aantal pilotregio’s waarin we deze methoden testen. Hierbij werken we onder andere met telsensoren. Deze sensoren meten alleen het aantal passanten op een bepaalde plek. We maken geen gebruik van camera’s of andere methoden waarbij iemand herkend zou kunnen worden. Daarnaast wordt intensief samengewerkt met andere regio’s (in Overijssel en daarbuiten) om de ervaringen te delen.
Voorspelmodel
De informatie vanuit de telsensoren wordt gekoppeld aan andere databronnen, zoals (historische) verkeersdata, weer(svoorspellingen) en feestdagen/ evenementen. Op basis hiervan is er een model gemaakt dat de drukte in een bepaald gebied voor de komende zeven dagen kan voorspellen.
Dashboard
In een dashboard wordt deze voorspelling visueel weergegeven. Daarnaast is hier de historische en real-time data te zien. Dit dashboard is (vooralsnog) bedoeld voor overheden, natuurorganisaties en DMO’s.
De verkregen data en inzichten uit de Monitoring Bezoekersstromen zijn meervoudig inzetbaar. Ze dienen niet alleen ter ondersteuning van partijen in de vrijetijdseconomie, maar zijn ook belangrijk voor o.a. retail, binnenstadsmanagement, cultuur, natuur en sociale kwaliteit.
Proces
Dit project wordt gecoördineerd door MarketingOost en grotendeels gefinancierd door Provincie Overijssel en het Ministerie van EZK. Er wordt een cofinanciering vanuit de deelnemende gebieden gevraagd.
Er zijn een aantal pilotgebieden in Overijssel waar reeds begonnen is aan het traject. De ervaringen in deze gebieden worden gebruikt om in een later stadium ook andere gebieden te monitoren.
De pilotgebieden en huidige ontwikkelingen zijn;
Er is nog ruimte voor meer pilotgebieden/ gemeenten. Neem voor meer informatie contact met ons op.
Stap voor stap
Via dit platform leggen we de komende tijd in een reeks artikelen stap voor stap de verschillende onderdelen van het project uit.
#3: Steenwijkerland en Sallandse Heuvelrug en de pilot Monitor Bezoekersstromen
#5: Bezoekersstromen en customer journey
#6: Subjectieve vs. objectieve drukte
Meer informatie
MarketingOost Strategie & Onderzoek begeleidt dit project in samenwerking met diverse partijen. U kunt contact opnemen met MarketingOost via onderzoek@marketingoost.nl.