Uit diverse nieuwsberichten, zoals van Natuurmonumenten blijkt dat we massaal de natuur in zijn getrokken tijdens de Coronacrisis. Dat niet iedereen dat doet én zeker niet massaal, blijkt maar weer uit de nieuwste cijfers van de Leefstijlvinder Vakantie en Vrije Tijd.  Een korte beschouwing van de verschillen en hoe de doelgroepen met de situatie omgaan.

Zo zien we dat vooral Avontuur- en Plezierzoekers graag het bos opzoeken. Ook gaan Plezierzoekers zodra het kan graag naar een pretpark, dierentuin of winkelen. Stijlzoekers zijn het meest ondernemend al zie je die relatief wat minder in het bos.  Ze fietsen en wandelen wel veel en bezoeken graag landgoederen en kastelen. Harmonie- en Verbindingszoekers blijven wat vaker thuis.

“Ik zoek altijd al de rustige plekken”

Acht op de tien Stijlzoekers geven aan dat er (heel) veel veranderd is hun vrijetijdsgedrag.  Harmonie- en Plezierzoekers geven ook relatief vaak aan dat er heel veel veranderd is in de wijze waarop ze er al dan niet op uit gaan.

Voor veel Inzicht- en Rustzoekers is er weinig veranderd. Zij geven aan dat ze altijd al rustige plekken bezoeken. Voor Harmonie- en Verbindingszoekers is deze (Corona)situatie een reden om bewust plekken te zoeken die rustig zijn, terwijl Stijl- en Plezierzoekers zich weinig aantrekken van drukte.

Bij het monitoren en sturen van bezoekersstromen om drukte te beperken is het dan ook belangrijk te letten op deze leefstijlen. Harmonie- en Verbindingszoekers zullen vooraf kijken naar verwachte drukte en hun plan daarop aanpassen. Stijl- en Plezierzoekers zullen echt verleid moeten worden ergens anders heen te gaan waar het óók leuk is. Inzicht- en Rustzoekers willen graag de rustige plekjes behouden.

Terug naar ‘normaal’

Veel mensen staan te trappelen om weer terug naar het normale leven te gaan. Dat is natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde. Voor Avontuur- en Plezierzoekers betekent dat vooral weer het bezoek aan een restaurant. Plezierzoekers kunnen daarnaast niet wachten weer naar een café en festival te gaan. Ook Stijlzoekers willen weer relatief veel ondernemen. Verbindingszoekers willen vooral naar het theater.

Hoewel Avontuur- en Plezierzoekers graag eropuit gaan en drukte niet zo erg vinden, willen ze van een organisatie wel graag vooraf informatie over de verwachte drukte, de maatregelen en de mogelijkheid om vooraf te reserveren.Voor andere leefstijlen speelt dit minder, al wil vier op tien wel informatie over de hygiëne- en veiligheidsmaatregelen. Stijlzoekers ontvangen graag informatie over mogelijke alternatieven als iets volgeboekt is. Zorg dat jouw doelgroep de informatie kan terugvinden op de website.

In Overijssel vind je vooral Rust- en Plezierzoekers, maar ook steeds meer Inzicht- en Stijlzoekers

In Overijssel is ongeveer één  op vijf inwoners een rustzoeker en bijna één op de vijf plezierzoeker, de andere leefstijlen zijn ongeveer gelijk verdeeld. Avontuurzoekers vind je vaak in grote steden, in Overijssel behoort circa 8% tot deze leefstijl.

De verdeling van Nederlandse toeristen aan Overijssel geeft een vergelijkbaar beeld. Dit blijkt uit het jaarlijkse Vakantie Onderzoek van NBTC (CVO).

Hieruit blijkt dat ook andere leefstijlen regelmatig naar Overijssel komen. Van de vakantiegangers is 11% inzichtzoeker en 13% plezierzoeker. Het aandeel plezierzoekers (van 8% naar 13%) en stijlzoekers lijkt in 2020 zelfs iets te zijn toegenomen ten opzichte van 2019 (van 7% naar 10%). Dit zijn dus ook zeker leefstijlen die interessant zijn en doelgroepen die juist veel willen ondernemen.

Snel aan de slag met de Leefstijlvinder!

                  • Wil je meer weten over de Leefstijlen en de resultaten uit de update? Kijk dan op leefstijlvinder.nl. De cijfers zijn te vinden onder ‘tools’, nadat je je gratis hebt aangemeld.
                  • Meer informatie over de verschillende doelgroepen, cases, e-learning etc. vind je ook op dit platform.
                  • Wil je als ondernemer weten voor welke doelgroep jouw bedrijf aantrekkelijk is? Zodat je (nog) beter aan de (Corona) wensen van hun bezoekers kunt voldoen? Kijk dan eens bij de test van Bureau Ruimte en Vrije Tijd.
                  • Heb je ideeën voor het aanpassen of ontwikkelen van je aanbod en wil je daarover eens van gedachten wisselen? Neem dan contact op met Anieke van Wijnen van MarketingOost.

 

 

 

 

 

 

Shelly van Winden

Author Shelly van Winden

More posts by Shelly van Winden