navigatie overslaan

Als er een woord goed past bij de Avontuurzoeker is het vrijheid. Vrijheid om je eigen plan te kunnen trekken, de vrijheid om ongepland en last minute op pad te gaan en nieuwe dingen te ontdekken, maar ook de vrijheid om jezelf te ontwikkelen. Avontuurzoekers zijn creatief, eigenwijs en ondernemend.

Vakantie en vrije tijd

Die laatste eigenschap zien we terug in de vele activiteiten die ze ondernemen op gebied van cultuur, sport en avontuur. Avontuurzoekers zijn ook altijd op zoek naar nieuwe en authentieke ervaringen en lopen niet graag achter de massa aan. Je zou ze ook prima early adopters kunnen noemen. Zij waren dan ook de eersten om platforms als AirBnb en Couchsurfing uit te proberen. Als we kijken naar wat voor soort vakanties deze groep onderneemt, zijn dat vooral rondtrekvakanties, vakanties met veel culturele activiteiten of een avontuurlijke vakantie. Ook hier zie je die ondernemende karaktertrekken weer in terug. Vervelen komt niet voor in het woordenboek van de avontuurzoeker. Wanneer ze ergens willen overnachten zoeken ze naar een basic camping of een kleinschalige accommodatie. Twee keer een bestemming bezoeken is voor deze groep een echte no-go. Avontuurzoekers regelen het liefst zo min mogelijk voordat ze op vakantie gaan. Ze laten zich graag verrassen en willen flexibel zijn wanneer iets toch anders uitpakt dan verwacht.

In Overijssel

Avontuurzoekers gaan binnen Overijssel graag naar oude steden, zoals de Hanzesteden. Dit is tegenstelling tot de platgereden paden van grote steden. Tijdens zo’n bezoek aan een Hanzestad zien en ondernemen ze veel, zoals monumenten, musea en kastelen bezoeken. Naast steden, bezoeken ze ook graag natuurgebieden. Dan gaan ze bijvoorbeeld bushcraften in het Vechtdal, waarbij ze van alles leren over de natuur en werken aan zelfontplooiing. Ook kanoën door het kanoparadijs in de Weerribben-Wieden behoort tot de mogelijkheden van de Avontuurzoeker. Daarbij overnachten ze in een tentje langs het water. Verder kiezen ze vaak voor kleinschalige, unieke accommodaties, bijvoorbeeld een kleine, simpele vakantiewoning zonder wifi op een afgelegen eilandje dat alleen per boot te bereiken is.

Marketingcommunicatie

Avontuurzoekers gebruiken YouTube vaker dan andere leefstijlen. Voor een vakantie of dagje uit in Nederland doen ze voornamelijk inspiratie op via zoekmachines (bijv. Google), reismagazines en ander soort tijdschriften, reisgidsen en sites met reviews zoals Zoover en Tripadvisor. Bij het lezen over een bestemming zijn Avontuurzoekers vooral geïnteresseerd in cultuurhistorische feiten en cultureel aanbod, zoals musea, theaters en cultureel erfgoed. Avontuurzoekers maken vaak zelf de keuzes als het gaat om vakanties en dagjes uit, al wordt dat ook regelmatig samen gedaan met de partner. Vervolgens boeken ze voornamelijk via Booking.com of Spoorwinkel.

Sociodemografie

Qua sociodemografisch profiel zien we dat er in deze groep een groot aantal alleenstaanden aanwezig is.