Nieuws

‘Kan niet wachten om eropuit te gaan’ of juist drukte vermijden?

Mensen reageren verschillend op een crisis. We delen graag met jou onze inzichten over de verschillen tussen de leefstijlgroepen en bieden je een aantal tips. Voor algemene informatie over de leefstijlen verwijzen we je naar www.leefstijlvinder.nl en de pagina’s op dit platform.

De belangrijkste doelgroepen voor Overijssel zijn de inzichtzoeker en de plezierzoeker. Daarnaast zien we dat er veel verbindingszoekers komen en Twente heeft veel te bieden voor de Stijlzoeker. Voor deze leefstijlen volgt hieronder een korte toelichting.

Inzichtzoeker

  • Zoekt naar het verhaal, wil verrijkt weer thuiskomen
  • Combinatie van cultuur en natuur
  • Goed geïnformeerd en geregeld, controle, rustig

Een inzichtzoeker zoekt sowieso al niet de drukte op, hij blijft liever op een plek waar hij rustig kan genieten van de omgeving. Dat kan de natuur zijn of bijvoorbeeld een mooie beeldentuin. Verrijkt thuiskomen doe je door lekker te fietsen of te wandelen of een interessant museum te bezoeken. En dat kan allemaal nog in deze 1,5 meter samenleving. Inzichtzoekers houden wel van controle. Ze willen weten dat de plek waar ze heen gaan het goed en veilig heeft geregeld. De kans is groot dat ze het hoogseizoen overslaan (als ze dat kunnen) en in het najaar nog weg gaan. Ze zijn goed geïnformeerd en volgen het nieuws. Zij nemen snel zelf weer de beslissing over wat er mogelijk is. Ze trekken graag rond. Zij gaan op pad voor interessante kleinschalige , lokale ontdekkingen en zijn ook bereid daarvoor te betalen. Ook zijn zij op zoek naar nieuwe uitdagingen binnen de mogelijkheden, bijvoorbeeld culinair, MTB’ en etc. Maar in alle rust een goed boek lezen is ook voor veel inzichtzoekers vakantie.

Tips:

    • Informeer deze doelgroep nu over jouw lokale aanbod.
    • Geef duidelijk aan welke maatregelen jij treft.
    • Laat weten wat rustige momenten zijn om je te bezoeken.
    • Bied de inzichtzoeker een comfortabel huisje/ kamer met eigen sanitair.

Plezierzoeker

  • Actief bezig zijn en vermaak
  • Drukte is niet erg, gezellig met een groep
  • Spontaan, op zoek naar uitdaging en nieuwe dingen

Plezierzoekers hebben de gezelligheid en activiteiten gemist tijdens de quarantaine. Veel organisatoren van activiteiten en evenementen richten zich op de plezierzoekers. Nu deze niet doorgaan, of in andere vorm zijn plezierzoekers op zoek naar de mogelijkheden. Als vakantie in het buitenland er niet inzit, dan is ‘gewoon in Nederland’ ook prima voor dit jaar. Ook qua dagrecreatie kijken ze vooral wat er wél kan; lekker buiten en actief. Zij kunnen niet wachten om er weer op uit te trekken en maken zich weinig zorgen over besmetting. Dit is een groep die zich vanuit solidariteit aan de regels zal houden en snappen daarom goed dat er aanpassingen nodig zijn, maar wel tot op zekere hoogte en nemen de beperkingen met wat ruimte.

Wel let deze groep tijdens deze onzekere tijd even wat meer op de financiën. Aangezien deze groep al graag gebruik maakte van deals zoals groupon/ social deal als sport, zal dat nu ook zeker gedaan worden. Door hun creativiteit vinden ze altijd wel iets, soms iets anders dan anders zoals een uniek natuurhuisje.

Tips:

  • Blijf vrolijke berichten communiceren naar deze doelgroep.
  • Geef aan wat de mogelijkheden zijn binnen de maatregelen. Is het zwembad open? Is er animatie?
  • Blijf aanbiedingen bieden, dit kan ook in combideals, langer verblijf etc.
  • Focus op de activiteiten die nog mogelijk zijn zoals kanovaren, fietsen etc.

 

Stijlzoeker

  • Work hard, play hard; ambitieus en ontspanning
  • Exclusiviteit en comfort (luxe)
  • Kosten geen probleem, mits het het waard is

Ook voor de stijlzoeker is het een vreemde tijd geweest, waarin ze hun sociale/ netwerk activiteiten op een laag pitje moesten zetten. Wat opvalt is dat deze mensen het minst bang zijn voor hun eigen gezondheid. Typerend is dat ze zich meer dan de andere segmenten zorgen maken over hun eigen carrière, inkomsten en – breder – voor de economische gevolgen. Verder lijkt deze groep de situatie te accepteren, het ligt buiten hun ‘span of control’. De uitdaging is om zo goed mogelijk het werk vanaf thuis door te zetten. Aangezien zij toch al graag voor luxe kiezen en graag verwend worden, zal de keuze voor een accommodatie niet erg veranderen. Een luxe chalet of hotel blijft goed mogelijk. Qua activiteiten zullen stijlzoekers wel beperkt zijn in de mogelijkheden. Feesten en sporten zijn nog niet goed mogelijk. MTB’en, kunsttentoonstellingen bezoeken dan weer wel. Voor een deel zorgt de beperking door de 1,5m samenleving ook juist weer voor exclusiviteit. De stijlzoekers willen graag weer ontspannen en vinden het geen probleem om extra geld uit te geven als de kwaliteit en exclusiviteit wordt gewaarborgd. Ook in deze tijd verwacht de stijlzoeker dat jij het als ondernemer goed voor elkaar hebt.

Tips:

  • Liever betaalt de stijlzoeker meer dan dat hij moet inleveren op kwaliteit door de 1,5 meter economie. Je kan dus gerust de prijs iets opschroeven als je daarmee luxe en exclusiviteit weet te borgen.
  • Kijk naar mogelijkheden om toch activiteiten of een uitdaging te bieden bijv. MTB cursussen of culinaire verrassingen.
  • Maak het gemakkelijk; zorg dat ze alles in één keer goed kunnen regelen en neem zaken uit handen.
  • Focus niet teveel op de beperkingen en gezondheidsrisico’s

Verbindingszoeker

  • Gewoon, samen even lekker ontspannen
  • Natuur en knusse sfeer.
  • Genieten van kleine dingen

De verbindingszoeker vermijdt de drukte. Dat deed hij al, dus eigenlijk is het wel prettig als anderen dat nu ook doen. Verbindingszoekers vinden het prima om last-minute hun vakantie en dagje uit te regelen. Zij
kijken wel even rustig hoe alles verloopt. Deze doelgroep maak je blij met de vele fiets- en wandelmogelijkheden. Ze trekken er graag op uit in de natuur. De verbindingszoeker voelt zich erg verbonden met zijn/haar omgeving. Veel verbindingszoekers hebben zich de afgelopen tijd ingezet voor anderen. Een dagje weg of vakantie is er om weer prettig te ontspannen.

Tips:

  • Een persoonlijke natuurlijke benadering wordt door deze doelgroep erg gewaardeerd.
  • Laat duidelijk blijken dat de verbindingszoeker rust en veiligheid vindt bij jouw bedrijf.
  • Veel verbindingszoekers zijn oprecht geïnteresseerd in jou als ondernemer, ze steunen je graag met een voucher.
  • Verbindingszoekers letten nog altijd wel op de kosten, zorg dat die transparant en eerlijk zijn

 

Shelly van Winden

Author Shelly van Winden

More posts by Shelly van Winden