Afgelopen donderdag 3 februari 2021 organiseerde MarketingOost een kennissessie over natuurbeleving. De adviesbureaus ZKA Leisure, Bureau Buhrs en het Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd, die gezamenlijk de toolkit natuurbeleving hebben ontwikkeld hebben deze presentatie verzorgd.

Het onderzoek, dat online werd uitgevoerd onder 1.500 respondenten, laat zien dat de zeven Leefstijlvinder-doelgroepen verschillende wensen hebben als zij natuurgebieden bezoeken. Inzichtzoekers zijn bijvoorbeeld echte wandelaars, zij ondernemen verder weinig activiteiten in de natuur. Plezierzoekers willen juist veel voorzieningen in de natuur en doen graag aan waterrecreatie. De onderzoekresultaten geven meer zicht op hoe je de natuurbezoekers het beste kunt bedienen.

Tijdens deze kennissessie is er antwoord gegeven op de vragen; wat zijn de verschillen tussen de ideale natuurbeleving van de diverse doelgroepen? Wat kan je concreet met deze informatie? Verder zijn de resultaten nader toegelicht en zijn er concrete voorbeelden laten zien hoe er gewerkt kan worden met deze nieuwe inzichten aan de hand van een casus.

De onderzoekresultaten zijn gebundeld in een toolkit met twee delen. Deel 1 bevat de belangrijkste onderzoeksresultaten, in deel 2 wordt aan de hand van een stappenplan laten zien hoe je de data concreet kunt toepassen. De resultaten én de toolkit zijn te vinden op: https://app.leefstijlvinder.nl/toolkit/natuur

Heb je de kennissessie nog niet bekeken? Klik hier om het terug te bekijken.

Shelly van Winden

Author Shelly van Winden

More posts by Shelly van Winden