Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen heeft Gastvrij Overijssel alle fractievoorzitters van de Overijsselse gemeenten een ‘kanskaart’ overhandigd. Met deze ludieke verwijzing naar het beroemde bordspel Monopoly roept de netwerkorganisatie de aankomende raadsleden en colleges op te blijven investeren in de vrijetijdssector.

Wereldwijd is toerisme het snelst groeiende exportproduct. In Nederland en specifiek in Overijssel is een sterke toename te zien van het aantal (buitenlandse) gasten. Behalve de bestedingen van de toeristen bij de accommodaties en de horeca, levert deze toename de gemeente ook extra inkomsten op. Bovendien neemt de werkgelegenheid in de recreatieve en toeristische sector in Overijssel de afgelopen jaren stabiel toe tot ruim 35.700 banen in 2017.

 

[progress_bar_icon noactive=’black’ active=’red’ icons_number=’10’ active_number=’3′ icon=’bomb’] [blockquote width=’80’]

“Shelly wil graag het voorbeeld zien 🙂 ”

[/blockquote]

 

[button size=” color=” background_color=” font_size=” line_height=” font_style=” font_weight=” text=’Download nu de kanskaart’ link=’https://www.marketingoost.nl/user/file/kanskaart_vrijetijdseconomie_gemeenten.pdf’ target=’_blank’]

Kanskaart

Martin Maassen, voorzitter van Gastvrij Overijssel, licht de actie toe: “De vrijetijdseconomie is voor vele gemeenten een belangrijke sector. We dragen bij aan een sfeervol en aantrekkelijk karakter van steden en dorpen. Bovendien draait het in de gastvrijheidssector om mensen, dus ook voor de toekomst heeft de sector uitstekende perspectieven op het gebied van werkgelegenheid. Dat willen we met deze kanskaart ook benadrukken bij de gemeenten.”

Oproep

Op de kanskaart worden gemeenten opgeroepen actief contact te onderhouden met de sector. Maassen: “Het is cruciaal dat ondernemers de ruimte krijgen. Bijvoorbeeld door recreatieterreinen flexibel te bestemmen en door ondernemers experimenteerruimte te geven. Daarnaast pleiten we voor het minimaliseren van prijsopdrijvende effecten zoals toeristen- en forensenbelasting en dat gemeenten investeren in kennis en capaciteit binnen de eigen organisatie.”

Over Gastvrij Overijssel

Gastvrij Overijssel is een netwerkorganisatie die in samenwerking met provincie en gemeenten een impuls geeft aan de vrijetijdseconomie. De partners zijn RECRON, Koninklijke Horeca Nederland, HISWA, VNO-NCW Midden, MKB Nederland – Midden, ANWB, Landschap Overijssel, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Natuur en Milieu Overijssel, Hospitality Business School van Saxion, Windesheim en MarketingOost.

nlkenn-kuzovleva

Author nlkenn-kuzovleva

More posts by nlkenn-kuzovleva

Leave a Reply