Om een completer beeld te kunnen geven heeft MarketingOost, met toestemming van de Hanzesteden, het aantal overnachtingen in beeld gebracht aan de hand van cijfers vanuit toeristenbelasting. Op deze manier ontstaat een meer compleet beeld van het toerisme in de Hanzesteden Hierbij heeft MarketingOost zijn keuzes voor de berekening gebaseerd op de reeds opgedane ervaringen van Kenniscentrum Kusttoerisme, die al enige tijd met deze berekening werken. De overige kerncijfers (naast de overnachtingen totaal en per stad) zijn gebaseerd op o.a. CBS percentages en het CVO.
Feiten en cijfers Hanzesteden

Feiten en cijfers Hanzesteden 2020
Overnachtingen - trend
In 2020 is het aantal overnachtingen in Overijssel met 20,0% gedaald.
Door met de muis over de grafieken te gaan wordt er aanvullende informatie zichtbaar.
Bestedingen
In 2020 is er ruim € 45 miljoen besteed aan vakanties in de Hanzesteden.
Bewonersonderzoek
In 2019 heeft Hanzesteden Marketing in samenwerking met I&O Research een bewonersonderzoek uitgevoerd in de Hanzesteden. Hieruit blijkt dat bewoners het toerisme steunen en dit overwegend positief ervaren. Ze zijn ook trots op hun Hanzestad en geven deze een score van 3,9 op een schaal van 5. Dat de extra stroom aan bezoekers ook persoonlijk voordeel oplevert voor de eigen inwoners is minder bekend (1,8 op schaal van 5). Daar valt nog winst te behalen in de komende jaren.
Imago Onderzoek
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij onze Ooster- en Zuiderburen. De geholpen naamsbekendheid binnen Nederland steeg van 76% naar 86%. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het samenwerkingsverband Hanzesteden is uitgevoerd. De bekendheid van Deventer, Doesburg, Elburg, Harderwijk, Hasselt, Hattem, Kampen, Zutphen en Zwolle is ten opzichte van het eerste onderzoek in 2016/2017 significant toegenomen.