BlogTrends

Een duurzame wasmachine?

Als er iets een modewoord is, is dat ‘duurzaamheid’ wel. Het wordt te pas en te onpas gebruikt, zodat het inmiddels van alles – en daarmee juist niets meer – betekent. Als je aan een consument vraagt waar hij aan denkt bij het woord duurzaamheid krijg je zelfs antwoorden als ‘Miele wasmachines, want die gaan zo lekker lang mee..’. Over wasmachines gesproken; veel bedrijven doen tegenwoordig aan ‘greenwashing’. Oftewel je groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan jouw bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Men doet alsof men weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema’s omgaat, maar dit blijkt vaak niet meer dan ‘een likje verf’.

Ondanks dit alles is duurzaamheid echter wel degelijk een trend. Niet alleen door de klimaatafspraken in Parijs, ook is er duidelijk meer aandacht voor de ethische argumenten.

Het is een trend waar iedereen zich mee bezig houdt, of zou moeten houden. Consumenten verwachten steeds meer dat bedrijven en organisaties duurzaam ondernemen, ook binnen de recreatieve en toeristische sector. Deze sector loopt hierbij nog niet voorop, of op sommige vlakken zelfs achterop. Voor een groot deel komt dit door de uitstoot van het reisverkeer (luchtvaart). Maar ook op kleinere schaal zou er veel meer gedaan kunnen worden.

Er zijn natuurlijk uiteenlopende vormen van duurzaam toerisme. Sommige vormen zijn meer gericht op natuur- en milieu-educatie, andere op kleinschaligheid of beperking van milieuschade, weer andere respecteren lokale culturen en/of mensenrechten. Vormen waarbij natuur of milieu centraal staan heten ook wel ecotoerisme.

Maar ook binnen het reguliere toerisme kan er veel gedaan worden én zijn er ook al inspirerende cases. Voorbeelden hiervan zijn er op verschillende vlakken;

  • Maatschappelijke betrokkenheid; een voorbeeld hiervan is het meest maatschappelijke uitje (door ANWB uitgereikt) https://www.anwbmaatschappelijkuitje.nl.
  • Agrarisch; bijvoorbeeld de versterking van biodiversiteit en het behoud van weidevogels (door boeren).
  • Energiezuinigheid; een vakantiepark met energie neutrale woningen of circulaire vakantiehuizen.
  • Verkeersdrukte beperken; busverbindingen naar verschillende attracties beter aangesloten en toegankelijk gemaakt.
  • Duurzaamheidskeurmerken; Ecolabel (vanuit EU) is nog niet populair in Nederland. Greenkey heeft wel een sterke positie.

Ook de deeleconomie wordt door velen als een voorbeeld van duurzaam toerisme gezien. Het delen va een auto is natuurlijk milieuvriendelijk en stimuleert werkgelegenheid. Er zitten echter ook de nodige nadelen aan deze deelplatformen. Zo legt Airbnb een grote druk op openbare orde en zorgt deze voor oneerlijke concurrentie. De vraag is ook of het milieu wel echt gespaard wordt met het delen van een auto, het voordelig ergens overnachten of het kopen via Marktplaats. Als mensen geld overhouden, is de kans groot dat ze dit aan iets anders (milieubelastends) besteden.

De omslag naar duurzaamheid is definitief genomen. Het domino-effect is ingezet. De vraag is who’s next? Je kunt niet meer achterblijven, maar misschien nog wel vóór blijven. Door slimme keuzes te maken in het aanbod, profilering en communicatie kiest de consument misschien toch voor jou of word je zelfs de nieuwe Uber in jouw markt!

Shelly van Winden

Author Shelly van Winden

More posts by Shelly van Winden

Leave a Reply