De Vlaamse gast in kaart

Inkomend toerisme

12% van alle verblijfsbezoekers komt uit België. België laat ten opzichte van 2017 een groei van 8% zien in 2018. 2016-2017 was deze groei 4%. De groei is dus toegenomen. Gezien de ligging van Nederland is dat een ideale bestemming voor een kort verblijf. De (Zeeuwse) kust is en blijft voor Belgen een populaire bestemming (NBTC, 2019)

Spreiding

Het bezoek van Belgen aan Nederland vindt verspreid over het jaar plaats, met een piek in de zomermaanden. Noord-Holland blijft de meest bezochte provincie gevolgd door Noord-Brabant, Limburg en Zuid-Holland. Tijdens een bezoek aan Nederland zijn wandelen, restaurantbezoek, bezoek aan natuurgebieden, stadswandelingen en fietsen de meest ondernomen activiteiten.

Herkomst

Van alle Belgische bezoekers komt ongeveer 90% uit Vlaanderen. De overige 9% komen uit Brussel en Wallonië. De meeste bezoekers komen uit de arrondissementen Antwerpen, Turnhout, Leuven en Halle-Vilvoorde. Het gaat hierbij om korte vakanties.

Verblijfsaccommodatie

60% van de Belgen verblijft in een hotel, 30% in een bungalow.

Zoek- en boekgedrag van Belgen

  • Steeds meer mensen zoeken en boeken via internet. Door het internet wordt het toeristisch aanbod steeds beter ontsloten.
  • Online logiesboekingen nemen sterk toe.
  • Mensen boeken steeds later hun trip. Dit is mede ingegeven door het gemak waarmee via internet kan worden gezocht en geboekt.
  • ‘User generated content’ wordt steeds belangrijker in de voorbereiding van een vakantie. De meningen van andere reizigers worden steeds vaker in overweging genomen.
  • Belgen boeken steeds later hun reis, onder andere vanwege online nieuwsbrieven met aanbiedingen die vanuit boekingspartners worden gestuurd (NBTC).

Imago Overijssel bij Vlamingen

In 2017 is het regiomerken onderzoek uitgevoerd door NBTC. Hieruit blijkt dat Overijssel de minst bekende Nederlandse provincie is bij inwoners van België (Vlaanderen). Zowel spontaan (% onbekend) als geholpen (58%) komt Overijssel op de laatste plek. 11% van de respondenten geeft aan Overijssel wel eens bezocht te hebben. Bij Drenthe is dit 12%, bij Gelderland 18%.

Op het gebied van cultuur wordt Overijssel laag beoordeeld. We eindigen op de 11e plek, met alleen Flevoland nog onder ons. Hier is gevraagd naar cultuurgerelateerde zaken zoals historisch erfgoed, streekproducten, evenementen en sport. Op de stelling: ‘Ik zou deze provincie graag willen bezoeken vanwege het culturele aanbod, op een schaal van 1 tot 10’ krijgt Overijssel een 6,1. Ook daar eindigen we onderaan.

Als het gaat om de inwoners van Overijssel komen we op de 9e plek. We krijgen dan een 6,6 met Drenthe, Gelderland en Groningen onder ons. Hier is onder anderen gevraagd naar gastvrijheid en verenigingsleven. Nog steeds niet denderend, maar beter.

Dan is er gevraagd naar de bezoekintentie. Na Drenthe en Groningen scoort Overijssel het laagst op “ik zou deze regio graag willen bezoeken voor een korte vakantie”. Het landschap is het minst aantrekkelijk en er zijn geen bruisende steden waar van alles te doen is. Fietsen en wandelen kun je overal in Nederland wel volgens de Vlaming (laagste rapportcijfer voor Groningen en Drenthe met een 6,9), maar Overijssel wederom 10e met 7,0. (zie bijlage voor imago van Overijssel bij Vlamingen).

Doordat Overijssel de minst bekende provincie is, is ook de  steekproef minimaal: precies 250 mensen. 114 daarvan geven op de vraag “Als u denkt aan de provincie Overijssel, waar denkt u dan aan” “weet niet” als antwoord: de bevraagde groep had over het algemeen heel weinig beeld bij Overijssel: weinig waarde hechten aan de vervolgvragen. Boodschap is dat je als Overijssel aan je naamsbekendheid moet werken en die positief laden.

Doelgroepen uit België

Net als voor de Duitse toerist, kan ook voor de Vlaamse toerist het doelgroepsegmentatiemodel van het NBTC worden gebruikt. Met Paul, Nora, Mary, Michael en Peter. Zie deze pagina van het NBTC voor een korte uitleg. In 2014 en 2018 is berekend dat de volgende verdeling geldt voor inkomende toeristen uit België. Deze is niet veranderd. Deze verdeling is niet bekend per provincie.

Nederland wordt vooral bezocht door Nora’s. In het Mentality model zijn dat postmoderne hedonisten. In de Leefstijlvinder is dat de Plezier-/ Avontuurzoeker. Stedentrips, cultuur en uitgaan zijn relatief populair. Het mediagebruik van Nora is als volgt:

  • Tijdschriften: diepgaand en educatief, bijvoorbeeld over kunst en natuur.
  • Kranten: focus op diepgaande analyses en achtergrondverhalen
  • Telefoon en tablet: gemiddeld
  • Internet: veel
  • Social media: gemiddeld, Facebook, YouTube, Twitter
  • Televisie: beneden gemiddeld, nieuws en actualiteiten. Ook internationale zenders zoals National Geographic en Discovery.
  • Radio: top 40 en rock

Mary’s zijn ook goed vertegenwoordigd. In de Leefstijlvinder zijn dat de Rust- en Verbindingszoekers. Zij gaan fietsen en wandelen en houden meer van het platteland. Mediagebruik van Mary:

  • Tijdschriften: verhalen over het alledaagse leven van normale mensen en natuurtijdschriften
  • Kranten: lokale en regionale dagbladen
  • Telefoon en tablet: weinig
  • Internet: weinig
  • Social media: weinig (wat Facebook en YouTube)
  • Televisie: lokale zenders, één keer per dag landelijk nieuws, talk shows. Weinig internationale zenders
  • Radio: klassieke muziek en ‘golden oldies’

 

Yasmin van der Haven

Author Yasmin van der Haven

More posts by Yasmin van der Haven