navigatie overslaan
Wat er speelt

‘Verhalen uit de Kop’; hoe cultuur en vrije tijd elkaar versterken

  • Geschreven door Guido Wapstra
  • 4 minuten leestijd
  • 1 jan 2022

Overijssel heeft cultureel veel te bieden. Niet alleen in musea en theater, maar ook cultuurhistorisch is er veel te zien. Zo zijn er bijvoorbeeld de oude Zuiderzeestadjes in Weerribben-Wieden, de historische Hanzesteden, de oudste polder van Nederland; De Mastenbroekerpolder in de Ijsseldelta, de kunstroutes in het Vechtdal, de historische erven in Salland en natuurlijk de aanwezigheid van de vele kastelen en landgoederen in Twente. In verschillende marketingcampagnes laten wij deze prachtige culturele hotspots naar voren komen.

Cultuur biedt juist nu kansen

Maar in deze tijd hebben veel ondernemers (in de vrijetijdssector) en de culturele sector het moeilijk. De bezoeker brengt minder van zijn tijd buiten de deur door en daardoor is het nog belangrijker om krachtig op zijn netvlies te verschijnen zodat hij uiteindelijk zijn spaarzame tijd bij u doorbrengt. De gast is op zoek naar de cultuur in zijn vrije tijd. Door deze combinatie te bieden, kunt u nog beter inspelen op de wensen van de gast.

Uitgelicht: Overijssel is een aantrekkelijke bestemming voor de inzichtzoeker. Deze doelgroep houdt van de combinatie van natuur en cultuur en is op zoek naar het verhaal om zo ‘verrijkt’ thuis te komen. Hoewel deze cultuurliefhebbers altijd al graag de drukte vermijden, zoeken ze nu tijdens Corona zeker de rustige plekken op. Dit kan via een wandeling of fietstocht, maar ook bij bijvoorbeeld landgoederen en musea waar de regels in acht worden genomen. Juist voor deze doelgroep is de combinatie van cultuur en recreatie een ideale situatie. Deze doelgroep heeft ook relatief vaak best wel wat te besteden. Bovendien is deze gast vaak niet gebonden aan schoolvakanties, waardoor kansen ontstaan voor seizoensverlenging door de juiste diensten en producten aan te bieden.

Zorg ervoor dat deze mensen de rust en ruimte krijgen en bied (achtergrond) informatie, interessante verdiepingen of bijvoorbeeld het verhaal van de streek.

Meer dan ooit is het (dus) belangrijk om samen te werken en elkaar te versterken. Niet alleen binnen de sector, maar ook daarbuiten. Het bieden van cultuur aan de dag- of verblijfsgast zorgt voor een langer verblijf en hogere bestedingen. Het versterkt niet alleen het aanbod voor de gast, maar zorgt er ook voor dat het voor de eigen inwoners ook goed leven is. MarketingOost helpt daar graag bij.

“Samen meer gasten ontvangen”

Een mooi voorbeeld van zo’n samenwerking is het project ‘Verhalen uit de Kop’. In deze gehonoreerde subsidieaanvraag vanuit Nationaal Park Weerribben Wieden heeft MarketingOost geholpen om ondernemers samen te brengen en gezamenlijk een projectplan te schrijven. Door relevante trends, ontwikkelingen en data te vertalen naar ideeën, kon er door vijf recreatieondernemers samen een interactieve audiotour gerealiseerd worden. Deze audiotour gaat langs verschillende plekken in de Weerribben-Wieden en wordt ingesproken door o.a. Dragan Bakema; bekend van het Pauperparadijs.

"Elke kern heeft een mooi verhaal. Het is gaaf dat je ziet dat dit project breder dan het dorp gaat; dat de gehele gemeente iets ontwikkelt met elkaar. Je gaat nu sneller en makkelijker met elkaar werken en doordat je samenwerkt komt er nog meer uit. Dit zorgt ervoor dat je weer echt leuke dingen kan doen voor de gast!’ Wij hebben erg veel hulp gehad van MarketingOost met het tot stand komen van dit project, bovendien kan MarketingOost het ook via hun kanalen gaan vermarkten. Dit is een grote toegevoegde waarde. Zo kunnen we samen nog meer gasten ontvangen". Ondernemer van Grand-Café Fanfare Giethoorn en deelnemer aan het project ‘Verhalen uit de Kop’, Arie-Willem Vermeij over de ontwikkeling hiervan.

Kickstart cultuurfonds en andere subsidies

MarketingOost is op de hoogte van vele subsidiemogelijkheden en tipt bijvoorbeeld de cultuurpartijen bij openstelling van interessante subsidies. Een mooi resultaat hiervan is dat de Gashouder Dedemsvaart een bijdrage heeft gekregen van het kickstartcultuurfonds. De subsidie is gericht op aanpassingen om de 1,5 meter afstand te kunnen waarborgen in de culturele sector.

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Guido Wapstra

Guido is Junior Adviseur Strategie en Onderzoek bij MarketingOost. In "Wat er speelt" neemt hij je mee in de trends & ontwikkeling binnen destinatiemarketing. Kom in contact met Guido via gwapstra@marketingoost.nl of 06-25113495