navigatie overslaan
Wat er speelt

We doen niet authentiek, we zijn gewoon zo

  • Geschreven door Shelly
  • 2 minuten leestijd
  • 6 nov 2021

Authentiek, ambachtelijk, lokaal, duurzaam… hoe meer het gebruikt wordt, hoe meer het voor mij zijn lading verliest. ‘Zoek je een authentieke beleving? Kom dan geheel verzorgd overnachten bij de inheemse bevolking’

Authentiek toerisme

Authentieke belevenissen zijn al bijna niet meer mogelijk. Waar op de wereld kun je als toerist nu echt nog opgaan in de werkelijke cultuur van een land? Dit terwijl men wel steeds meer op zoek is naar authenticiteit. Men wil het échte leven beleven. Maar hier wringt de schoen; hoe meer we dit met z’n allen willen, hoe minder we ervan kunnen vinden, alle gebaande paden zijn al platgelopen. En op sommige plekken gaat dit nog verder. Door overtoerisme trekt de lokale bevolking weg en vind je dus nog minder authentieke belevenissen.

Wat doen anderen?

Airbnb ziet dit ook gebeuren en heeft er iets op bedacht; de verhuurder wordt ingezet als lokale gids. Hij mag laten zien wat de speciale plekjes in zijn stad of gebied zijn. Hiermee bedienen ze de toerist die op zoek is naar de echte authentieke belevenis, zorgt het voor de verhuurder voor nog een extra zakcentje en houdt het de enorme aanwas van onpersoonlijke airbnb adressen tegen.

Wat ervaren wij?

In Oost-Nederland hebben we nog niet veel te duchten van overtoerisme (op Giethoorn na misschien) en ook Airbnb is hier nog niet erg groot. Toch is het van belang deze ontwikkeling in de gaten te houden. Maar eigenlijk nog beter om hierin ‘óm te denken’. Wij bieden hier namelijk al authentieke ervaringen aan en leveren de lokale gids al. Alleen gaat dit vanuit een natuurlijke houding en zit het in de cultuur. We hoeven hier geen strategie voor te verzinnen.

Wat kunnen we doen?

Wat we wél moeten doen is deze mooie kracht beter te benutten. En ons realiseren dat het niet zo gewoon is. Misschien kun je wel een authentieke stadswandeling met een local aanbieden. Iets wat je zelf misschien al leuk vindt om te doen, maar waar je zelfs voor betaald kan worden. Maak er ook gebruik van in de communicatie. Laat maar weten dat we hier toeristen nog altijd verwelkomen en gewoon in ons eigen dialect aanspreken. Dit is niet langer ‘niet-abn’ maar juist een onderdeel van de authentieke beleving waar tegenwoordig iedereen naar op zoek is.

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Shelly

Shelly is adviseur strategie en onderzoek bij MarketingOost. In "Wat er speelt" neemt ze je mee in de trends & ontwikkeling binnen destinatiemarketing. Kom in contact met Shelly via svanwinden@marketingoost.nl of 06-82203157