Nieuws
Fiets- en wandelroutenetwerk Overijssel hoog gewaardeerd door gebruikers
Fietsers en wandelaars beoordelen de routenetwerken in Overijssel met minimaal een 8! Dit blijkt uit een kwalitatief onderzoek onder fietsers en wandelaars, uitgevoerd door MarketingOost in opdracht van Gastvrij Overijssel. De aanleiding voor dit onderzoek was de toegenomen populariteit van wandelen en fietsen tijdens Corona.Watersport stijgt in populariteit onder Nederlanders
Watersport stijgt in populariteit onder Nederlanders. Vandaag maken NBTC en Waterrecreatie Nederland de resultaten van een nieuw watersportonderzoek bekend. Met als doel om meer inzicht te krijgen in het aantal Nederlanders dat aan een vorm van watersport doet in eigen land. Zoals zeilen, roeien, duiken, waterskiën en suppen.Drukte op bestemmingen verminderen met sociale interactie
Toeristen laten zich daadwerkelijk verleiden tot het bezoeken van locaties waar het minder druk is. Ze laten zich ondubbelzinnig sturen door informatie van DMO’s. Het bezoek aan minder bekende hotspots leidt niet tot een slechtere vakantie-ervaring. Dat blijkt uit onderzoek van de Breda University of Applied Sciences, die in het Data & Development Lab Bestemming Nederland samen met MarketingOost, NBTC en Travel with Zoey een experiment in Overijssel opzette.Persoonlijke aandacht en waardering topprioriteit
Wil je als ondernemer in de gastvrijheidssector goed personeel vinden én vooral houden, dan is het van belang om hen vooral persoonlijke aandacht te geven en te waarderen. Dat was één van de belangrijkste tips die voortkwam uit het symposium van Gastvrij Overijssel ‘Goed personeel: (G)een probleem.’‘Live’ blog Impact oorlog Oekraïne
De onzekerheid over het verdere verloop van de oorlog in Oekraïne is groot. Niet alleen over de situatie ter plekke, maar ook wat de gevolgen (gaan) zijn voor de rest van Europa. We geven korte beschouwing en nieuwsupdates voor de toeristische sector. Dit bericht wordt regelmatig geüpdatet als er nieuwe informatie beschikbaar is.Forse stijging in overnachtingen in Overijssel
In 2021 waren er ruim 7.7 miljoen toeristische overnachtingen in Overijssel. Dit is een stijging van 29% ten opzichte van 2020. Gemiddeld in Nederland was deze stijging 19%. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van CBS, bewerkt in de Regiomonitor Overijssel.Verdieping arbeidsmarktmonitor voor hele gastvrijheidssector
Vanaf vandaag kan de hele gastvrijheidssector gebruik maken van de nieuwe arbeidsmarktmonitor. Met deze monitor kan de sector alle arbeidsmarktinformatie op provinciaal en regionaal niveau analyseren. Variërend van het aantal bedrijven, banen en baankenmerken tot arbeidsmobiliteit, onderwijs en baankansen. Eind 2020 ontwikkelde NBTC de arbeidsmarktmonitor toerisme. Al snel sloten horeca, dagattracties, watersport en recreatie met hun eigen bestaande onderzoeken aan, omdat zij de meerwaarde zagen in één arbeidsmarktmonitor voor de gehele gastvrijheidssector. Daarom heeft NBTC in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland, SVH, HISWA/RECRON en de Club van Elf de eerste stappen gezet om te komen tot deze nieuwe arbeidsmarktmonitor gastvrijheidssector 2021.Vakantieganger kiest in 2022 opnieuw voor Nederland
Nederland blijft volgens onderzoek ANWB ook in 2022 in trek als vakantieland.Oktober was goede maand voor toerisme
Met ongveer 650.000 overnachtingen in Overijssel was de maand oktober een goede maand. Dat blijkt uit de door CBS gepubliceerde cijfers.Website Expertisecentrum Vitale Vakantieparken Overijssel live
Het thema ‘Vitale Vakantieparken’ staat hoog op de agenda van gemeentes, provincies en het Rijk. Dat is logisch, want vitale parken bieden veel meerwaarde voor de lokale economie en dragen bij aan leefbaarheid van een gebied.MarketingOost lanceert eerste datahub in de vrijetijdseconomie
MarketingOost lanceert de eerste datahub in de Nederlandse vrijetijdseconomie. Het unieke dataplatform biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante kennis en informatie op het gebied van toerisme en recreatie te delen. Het is voor het eerst dat binnen de sector zoveel bronnen en data bij elkaar komen. “De vrijetijdseconomie zet hiermee belangrijke stappen in het werken met smart data”, zegt Wendy Weijdema, Manager Strategie, Onderzoek & Innovatie van MarketingOost.