Uitkomsten vrijetijdsonderzoek laten belang van sector zien
- 3 minuten leestijd
Overijssel is in trek voor wandelingen, zowel onder inwoners als bezoekers. Het Nederlands Vrijetijdsonderzoek 2022/2023 heeft waardevolle inzichten opgeleverd voor Overijssel. Met maar liefst 172 miljoen ondernomen vrijetijdsactiviteiten in de provincie is het duidelijk dat zowel inwoners als bezoekers graag gebruikmaken van het diverse aanbod.
Wat opvalt, is dat maar liefst 90% van de deelnemers aan deze activiteiten uit Overijssel zelf kwam. Slechts 3% van de deelnemers kwam uit Gelderland en nog minder uit andere provincies. Dit onderstreept het belang voor ondernemers en beleidsmakers om zich niet alleen te richten op toeristen van buiten de provincie, maar ook op de eigen inwoners.
Waar komen bezoekers voor naar Overijssel?
Uit de gegevens blijkt dat bezoekers uit andere provincies vooral naar Overijssel komen voor horeca, winkelen, en route gebonden activiteiten zoals wandelen en fietsen. Specifiek voor waterrecreatie zien we een sterke aantrekkingskracht in gemeenten zoals Borne, Zwartewaterland en Steenwijkerland, vooral onder bezoekers van buiten de regio.
Top 10 vrijetijdsactiviteiten in Overijssel
In Overijssel kiezen inwoners en bezoekers vooral voor de volgende activiteiten:
- Wandeling (34%)
- Fietstocht (11%)
- Uit eten (8%)
- Ontspanning of recreatie in de openbare ruimte (8%)
- Bezoek aan een bar/café/terras (7%)
- Winkelen voor plezier (7%)
- Bezoek aan een markt (4%)
- Joggen/hardlopen (3%)
- Toertocht met de auto (2%)
- Zwemmen (2%)
Wat opvalt is dat ouderen (65+) vooral kiezen voor fietstochten, terwijl jongeren vaker hardlopen, een bar of terras bezoeken en voor hun plezier winkelen. Inwoners van Overijssel bezoeken bovendien relatief vaker een markt (4,5%) en maken vaker fietstochten dan het landelijk gemiddelde.
Lokale activiteiten domineren
Een groot deel van de activiteiten, ongeveer 75%, vindt plaats binnen de eigen gemeente. Wandelen is veruit de populairste activiteit, met meer dan 55 miljoen wandelingen binnen de provincie. Route gebonden activiteiten zoals wandelen en fietsen zijn de meest ondernomen vormen van vrijetijdsbesteding en hebben bovendien een flinke groei doorgemaakt in de afgelopen jaren.
Vrijetijdsbesteding genereert bijna € 4 miljard
Economisch gezien is de vrijetijdsbesteding van groot belang voor Overijssel. Bijna € 4 miljard werd gegenereerd door directe vrijetijdsbestedingen, met een gemiddelde uitgave van € 13,85 per persoon per activiteit. Stijlzoekers geven gemiddeld het meeste uit (€ 19).. Jongeren geven over het algemeen meer uit dan ouderen, vooral door het type activiteiten dat zij kiezen. Waar bij wandelen en fietsen slechts € 5 per persoon wordt uitgegeven, ligt dit bij winkelen op € 63, bij uitgaan op € 27 en bij wellness op € 45.
Strategische aanbevelingen voor overheden en ondernemers Deze inzichten bieden duidelijke aanknopingspunten voor overheden en ondernemers in Overijssel:
-
Overheden: Investeer in het ontwikkelen en onderhouden van routes en voorzieningen die aantrekkelijk zijn voor de eigen inwoners en daarmee bijdragen aan de leefbaarheid van de regio. Zet daarnaast in op activiteiten die ook bezoekers uit andere provincies aantrekken, zoals cultuur, wellness en attracties.
-
Ondernemers: Zorg dat het aanbod goed aansluit bij de behoeften van zowel inwoners als bezoekers. Focus op producten en diensten langs populaire routes en promoot streekproducten die beide groepen aanspreken.
Voor meer verdiepende informatie en vragen kunt u contact opnemen met afdeling Strategie, Onderzoek en Innovatie via onderzoek@marketingoost.nl.
- Bekijk hier het dashboard van het Nederlands Vrijetijdsonderzoek 2022/2023
- Lees verder in de NVTO-rapportage
- Bekijk hier de factsheet van het Nederlands Vrijetijdsonderzoek
Voetnoot
In opdracht van het NBTC is een nieuw onderzoek uitgevoerd naar het vrijetijdsgedrag van Nederlanders: het Nederlands Vrijetijdsonderzoek. Dit onderzoek, dat een opvolger is van het ContinuVrijetijdsonderzoek (CVTO), geeft inzicht in de uithuizige vrijetijdsmarkt en helpt provincies bij het opstellen, monitoren en evalueren van beleidsprogramma’s en marketingactiviteiten. Het onderzoek liep van november 2022 tot november 2023.