navigatie overslaan

‘Live’ blog Impact oorlog Oekraïne

  • 4 minuten leestijd

De onzekerheid over het verdere verloop van de oorlog in Oekraïne is groot. Niet alleen over de situatie ter plekke, maar ook wat de gevolgen (gaan) zijn voor de rest van Europa. We geven korte beschouwing en nieuwsupdates voor de toeristische sector. Dit bericht wordt regelmatig geüpdatet als er nieuwe informatie beschikbaar is.

14 maart 2022

Oorlog zorgt voor annuleringen bij Amerikanen en Aziaten. Daarnaast hangt er een donkere wolk boven ons hoofd door de prijsstijgingen. Dit zorgt ervoor dat Nederlanders voorzichtig zullen zijn met grote uitgaven. Volgens De Stentor durft het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) niet te zeggen hoe groot de gevolgen nu kunnen zijn. “We hebben nog geen concrete inzichten”, zegt een woordvoerder. “Maar het sentiment in de internationale markten is slechter. De oorlog zal net als de hoge inflatie effect hebben op het reisgedrag.” Daarnaast meld De Stentor dat hogere vakantiekosten er toe kunnen leiden dat Nederlanders, net als in coronatijd, ook dit jaar weer dicht bij huis blijven. ,,Vanwege de oorlog en de daling van de koopkracht kan ik me voorstellen dat mensen minder snel geneigd zijn om ver weg te reizen”, zegt vrijetijdseconoom Westerhuis. ,,Ook Belgen en Duitsers zie ik wel meer deze kant op komen. Mogelijk profiteren Nederlandse hotels daar wel van. Weer een klap voor reiswereld: ‘De zon schijnt, maar er hangt een donkere wolk voor’ | Reizen | destentor.nl

11 maart 2022

HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, is een inventarisatie gestart naar het aantal beschikbare accommodaties en slaapplaatsen binnen de recreatie. Inzet HISWA-RECRON voor opvang van vluchtelingen uit Oekraïne (hiswarecron.nl)

8 maart 2022

Veel ondernemers kijken onzeker naar de ontwikkelingen en wat dit betekent de komende maanden. Hoewel ook wij niet kunnen voorspellen hoe de impact zal zijn en wat dat betekent voor de toeristische en recreatieve sector, zullen we hier kort wat verwachtingen schetsen.

Sentiment en vakantie-intentie binnenkort bekend
Binnenkort (eind maart) volgt er een nieuwe sentimentmeting van NBTC naar de vakantie-intentie van de Nederlandse én buitenlandse gast. Dit zal een beeld geven van de mate waarin de situatie impact heeft op de vakantieplannen.

Verwegmarkten waren al kleine markt voor Overijssel
Buitenlandse gasten uit landen buiten Europa bezochten de laatste tijd al weinig Europa. Dat zij vanwege veiligheid nu Europa zullen mijden, zal dus maar beperkt effect hebben. Dit is overigens al een zeer kleine markt voor Overijssel. Ook Russen zagen we hier al weinig.

Onzekerheid en inflatie
Een bijkomend effect van de oorlog zijn de stijgende kosten van levensonderhoud (energie, voedsel), maar ook van brandstof en dus van reizen. Dit zal naar verwachting wel effect gaan hebben op het reisgedrag, ook vanuit onze buurlanden en het eigen land. Hoeveel geld heeft men straks beschikbaar voor vakanties, hoe duur worden de vakanties, staan we voor een recessie (en moeten we zuinig aan doen)? Deze onzekerheden zullen impact hebben op het reisgedrag van Europeanen. Maar hoeveel impact, dat is nu lastig in te schatten (net zo lastig als het verloop van de oorlog in te schatten is…)

Bezoekintentie binnenlandse markt ligt nog hoog
De afgelopen jaren hebben we een forse toename gezien van mensen die Nederland (weer) ontdekt hebben. Voor een deel was dit ‘noodgedwongen’ en wilde men graag weer verder weg als dat weer zou kunnen. Toch zagen we in ons onderzoek in januari nog dat de bezoekintentie nog net zo hoog ligt als vorig jaar en ruim boven dat van voor de Coronacrisis. Ook zonder oorlog verwachten we dus dat de binnenlandse vakantie nog in trek blijft. Het is onzeker wat de mensen met buitenlandse plannen gaat doen. Wachten ze nog af of gaan ze toch weer voor de vertrouwde situatie in Nederland?