navigatie overslaan
Wat er speelt

Meer mensen overnachten in Overijssel maar zorgen over najaarstoerisme

  • Geschreven door Guido Wapstra
  • 3 minuten leestijd
  • 8 aug 2022

Steeds meer mensen slapen één of meer nachten in een hotel, een vakantiehuisje of op een camping in ons mooie Overijssel. Afgelopen mei waren dat er om precies te zijn 915.000 en dat is maar liefst 43 procent meer dan voor de coronaperiode. Nog meer goed nieuws want dat is zelfs 3 procent meer dan in mei vorig jaar.

Onder de overnachters zijn veel Nederlanders die kiezen voor een vakantie in eigen land. Een trend die zich na de corona-lockdowns lijkt voort te zetten; bijna een derde meer Nederlanders vindt een weg naar onze provincie. Buitenlanders komen overigens ook weer steeds vaker. Met 86.000 mensen zijn we bijna terug op het ‘oude normaal’ zo blijkt uit cijfers van het CBS.

Nederland doet het in het algemeen goed als vakantieland, maar Overijssel, vakantieprovincie bij uitstek door het grote aanbod aan vakantiehuisjes en campings in combinatie met de rust, de ruimte en het groen, doet het héél goed: ten opzichte van mei 2019 steeg het aantal overnachtingen in Overijssel met 43 procent. In heel Nederland was dat 25 procent in mei 2022.

Graag in eigen land

Ook de rest van de zomer ziet het er voor hoteliers, campinghouders en eigenaren van vakantiehuisjes goed uit; boekingen te over en de prognoses van brancheorganisatie NBTC zijn positief. Hoewel de verachting was dat Nederlanders massaal zouden afreizen naar populaire buitenlandse vakantiebestemmingen nu (bijna) alle coronamaatregelen overal zijn opgeheven, gaan we nog steeds graag in eigen land op vakantie.

Verwachting voor de toekomst

Mooie berichten dus, maar de sector komt volgens ABN-AMRO en de Rabobank in het najaar opnieuw in zwaar (der) weer terecht. De stijgende inflatie, hoge brandstof- en energieprijzen en daarmee de daling van de koopkracht, zorgen er naar verwachting voor dat mensen zullen bezuinigen op een weekend of een week weg. Tel daar de coronaschulden die nog niet zijn weggepoetst bij op en behoedzaamheid is geboden voor de herfst. Dit geldt zeker voor de hotelwereld, want die heeft hiernaast nog te maken met het deels wegvallen van de zakelijke markt doordat steeds meer mensen thuis werken en er meer dan ooit online vergaderd wordt wat naar verwachting zo blijft.

Maar voorlopig kunnen we ons verheugen op veel gasten in Overijssel die komen genieten van al het moois dat onze provincie te bieden heeft. Zeg nou zelf: waarom zou je urenlang in de auto gaan zitten of achteraan sluiten op Schiphol of in Eindhoven, terwijl in eigen land nog van alles te ontdekken valt onder de zon?

Groet en een fijne vakantie!

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Guido Wapstra

Guido is Junior Adviseur Strategie en Onderzoek bij MarketingOost. In "Wat er speelt" neemt hij je mee in de trends & ontwikkeling binnen destinatiemarketing. Kom in contact met Guido via gwapstra@marketingoost.nl of 06-25113495