navigatie overslaan
Wat er speelt

De kracht van (branded) content: dit moet je weten om klaar te zijn voor de toekomst

  • Geschreven door Geertje
  • 5 minuten leestijd
  • 22 mei 2023

Het was een dag waarin je weer even met je neus op de feiten werd gedrukt. Wat gaan de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) toch snel. Chat GPT, Next Gen-generatie, TikTok; het waren “hot topics” op het Branded Content Event 2023 in Utrecht. Als MarketingOost waren we er bij. In deze blog delen we onze learnings zodat we samen klaar zijn voor de toekomst.

Maak jij al connectie met de Next Gen-generatie?

De Next Gen-generatie, ook wel bekend als Generatie Z of de iGen, werd geboren in het digitale tijdperk en groeit op in een wereld waar technologie een integraal onderdeel van hun leven is. Ze zijn tussen de 15-28 jaar.

Waarom het slim is te investeren in deze groep

We horen het vaak; deze doelgroep komt niet eens bij mij over de vloer. Die hebben nog geen inkomen om bij ons uit te geven. Toch kan het strategisch slim zijn om met je merk of product te investeren in deze nieuwe generatie. Waarom? De Next Gen-generatie wordt de consumentenmarkt van morgen. Door nu al te investeren in het opbouwen van relaties en merkbekendheid bij de Next Gen, kun je een voorsprong nemen op concurrenten en een sterke basis leggen voor toekomstige groei. Merkbinding vindt namelijk al plaats op jonge leeftijd. Ook heeft deze generatie vaak indirect invloed op de aankoopbeslissingen binnen familie- en sociale kringen. Denk aan de ouders. Verder brengt de Next Gen-generatie brengt vaak nieuwe ideeën, perspectieven en verwachtingen met zich mee. Door te investeren in content* (tekst, beeld, video etc.) die aansluit bij hun interesses en behoeften, kun je nieuwe innovaties en frisse ideeën ontdekken die ook relevant kunnen zijn voor je huidige doelgroep.

Hoe bereik je de Next Gen-generatie

  • Onderzoek op welke kanalen je deze doelgroep vindt (denk aan TikTok) en stem je content daar op af.
  • Deze doelgroep heeft meer stress dan andere generaties, ze vergelijken zich veel met elkaar. Speel daarop in met content. Denk aan een tegengeluid afgeven (zoals de Dove content #nofilter) of bied oplossingen voor hun problemen.
  • Gebruik humor en wees speels
  • Creativiteit wordt hoog gewaardeerd. Maar ook willen ze zelf creatief zijn. Tip: gebruik snelle muziek.
  • Ze geloven geen merken of producten, maar wel mensen. Traditionele boodschappen hebben dus geen zin. Zet de mensheid voorop.
  • Het vertellen van verhalen die aansluiten bij de waarden en interesses van deze generatie is essentieel om hun aandacht te trekken en een langdurige band (diepere connectie) op te bouwen. Denk aan onderwerpen als: sociale rechtvaardigheid, duurzaamheid en inclusiviteit. Toon in je content betrokkenheid bij deze thema’s.
Inhaker Dove
Inhaker Dove

Kunstmatige intelligentie; waar staan we nu?

Een ander (voor de hand liggend) thema dat werd besproken, was de rol van kunstmatige intelligentie (AI) in de wereld van branded content. In enkele maanden zijn de ontwikkelingen zeer hard gegaan. Dus tijd om de balans op te maken. Al eens gehoord van animated drawings? Een gave manier om bijvoorbeeld jouw mascotte tot leven te laten komen!

Chat GPT; gevaar of kans

Tijdens het evenement werden diverse praktijkcases gepresenteerd waarbij AI werd ingezet om content op maat te maken en de consument op een dieper niveau te begrijpen. Neem als voorbeeld het gebruik van Chat GPT. De geluiden tijdens de dag waren soms tegenstrijdig. Zo pleitte de 1 voor eigen content maken. Ze zagen namelijk een enorme daling in hun web verkeer, op het moment dat ze Chat GPT gingen gebruiken. Terwijl een ander aangaf dat we volgend jaar al onze content werkzaamheden door een combinatie van diverse kunstmatige intelligentie applicaties gaan uitvoeren. Om kunnen gaan met deze applicaties wordt dus heel belangrijk de komende maanden/jaren.

AI en deep fake video’s; volop kansen voor personalisatie

Deep fake video’s van beroemdheden die jou bij naam noemen. Of automatisch genereerde persoonlijke video’s van jou als gastheer/vrouw die zijn/haar gasten alvast digitaal welkom heet een paar dagen voor aanvang; “Jan, ik heb de 2 fietsen vast voor je klaar gezet en een route geselecteerd die langs kastelen gaat waar je zo van houdt.” Het kan tegenwoordig al! En het kost niet eens veel moeite of geld. Conclusie volgens ons: hoewel AI veelbelovend is, werd benadrukt dat het menselijke aspect essentieel blijft bij het opbouwen van sterke merkrelaties. Voeg de elementen dus toe in de klantreis waar dat past, maar blijf ook authentiek en écht aanwezig. Tip van de dag: probeer! Met bijvoorbeeld de Synthesia app kun je gratis “oefenen”

Tot slot

Wat is nou de essentie van succesvolle content? Branded content moet niet alleen creatief en boeiend zijn, maar vooral waarde toevoegen aan het leven van de consument. Het gaat om het delen van relevante en nuttige informatie, het bieden van vermakelijke en meeslepende ervaringen, en het opbouwen van een vertrouwensband met het publiek. Tijdens het evenement werden best practices gedeeld en strategieën besproken om de effectiviteit van contentmarketing te vergroten. Het was duidelijk dat de sleutel tot succes ligt in het begrijpen van de behoeften en verlangens van je doelgroep en het creëren van content die hierop aansluit. Experimenteer, creëer en adopteer de technieken van de toekomst!

Over het Branded Content Event 2023 en de sprekers
Het Branded Content Event is hét evenement voor content marketing professionals. Het thema van 2023, create the content connection, geeft antwoord op prangende vragen als: hoe helpt een content connection voor mijn merk of product? Hoe zorg ik ervoor dat alle onderdelen perfect op elkaar zijn afgestemd? Aan welke doelstellingen dragen de verschillende vormen van content bij? Hoe blijf ik consistent qua look and feel en merkboodschap? Greep uit de sprekers: Bol.com, &C Media, Human8, Canon, Mediahuis, Bever, De Speld, Heineken NL, Hearst en LINDA.

  • defintie content: Het geheel aan informatie - inhoud dat een organisatie middels communicatie op haar omgeving wil overbrengen. (bron: encyclo)

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Geertje

Als marketingadviseur houd ik mij op de brandingsafdeling van MarketingOost bezig met campagne -en content strategieën voor diverse regio's en projecten. Het leukste daar aan? Hét moment dat alles samenvalt en je veel interactie losmaakt bij de doelgroep.