navigatie overslaan
Inzicht in drukte op specifieke plekken en momenten

Bezoekersstromen in kaart

  • Geschreven door Shelly
  • 2 minuten leestijd
  • 26 juni

Vraagt u zich wel eens af hoe natuurbeheerders adequaat kunnen anticiperen op bezoekersstromen? En welke data daaraan ten grondslag liggen? We hebben goed nieuws: u kunt - als gemeente, toeristische of natuurorganisatie - bij ons een analyse met relevante bezoekersgegevens aanvragen. Maar eerst beantwoorden we enkele vragen.

Wat vertelt zo’n analyse?

De analyse biedt inzicht in de bezoekersstromen van een gebied. U ziet waar de bezoekers vandaan komen en waarom ze naar het gebied komen. Zijn het mensen die rust zoeken. Of juist avontuur? Welke andere plekken bezoeken ze nog meer? En komen ze vaker terug? Met deze informatie kunt u bezoekers in de toekomst beter sturen door slim bezoekersmanagement toe te passen.

Wat kunt u ermee?

De bezoekersinformatie helpt u om de aantrekkelijkheid van uw gebied te verhogen en in te zetten op bezoekersmanagement. Door het creëren van extra parkeermogelijkheden bijvoorbeeld. Door alternatieve ingangen of routes aan te wijzen of door extra food-trucks of mobiele barista barren te vergunnen. Zo groeit de beleving van bezoekers, stijgt de populariteit en keren bezoekers graag terug.

Alternatieve parkeerplaatsen en wandelroutes ivm drukte

Waar komt de informatie vandaan?

MarketingOost werkt samen met Resono. Dit bedrijf meet bezoekersstromen op de aangegeven locaties met behulp van (anonieme) telefoondata van 2 miljoen Nederlanders. Deze data voldoen aan de AVG-standaarden en internationale wetgeving: mensen geven zelf toestemming aan de apps om hun locatie te tracken. Resono gebruikt een coördinaat en een moment in tijd. Op basis daarvan maken ze nauwkeurige schattingen van de drukte binnen een bepaalde periode in een bepaald gebied. Goed om te weten: de data bevatten geen verdere kenmerken van de persoon of het apparaat en zijn niet terug te herleiden naar een individu.

Iets voor u?

Wilt u ook meer weten over uw bezoekers en meer grip krijgen op bezoekersstromen. Via MarketingOost kunt u een bezoekersanalyse aanvragen voor uw gebied. Stadscentra als Deventer, Kampen, Zwolle en Haaksbergen gingen u al voor. Net als gebieden als Noordoost-Twente en Nationale Parken Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal en Weerribben-Wieden.

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Shelly

Shelly is adviseur strategie en onderzoek bij MarketingOost. In "Wat er speelt" neemt ze je mee in de trends & ontwikkeling binnen destinatiemarketing. Kom in contact met Shelly via svanwinden@marketingoost.nl of 06-82203157