navigatie overslaan
Inzicht in gedrag en keuzes

Toolkit Duurzaamheid Leefstijlvinder

  • Geschreven door Shelly
  • 4 minuten leestijd
  • 18 juni

De toolkit is een waardevol instrument voor beleidsmakers, stakeholders in de toerisme- en vrijetijdssector, en andere belanghebbenden die streven naar een duurzame benadering van recreatie en toerisme

Kennissessie 'Toolkit Duurzaamheid Leefstijlvinder' gemist? Kijk hier terug

De nieuwe Leefstijlvinder toolkit voor duurzaamheid in de vrijetijdsbesteding is tot stand gekomen door de samenwerking van de partners; Insiders, Bureau BUITEN en Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd en Ginder. Deze toolkit biedt waardevolle inzichten en praktische handvatten voor iedereen die duurzaam gedrag tijdens een vakantie in Nederland wil begrijpen en bevorderen. Samen streven we naar een duurzamere vrijetijdssector!

De groeiende bewustwording van duurzaamheid

Met een groeiende bewustwording van duurzaamheid en milieu-impact, is het cruciaal voor stakeholders in de vrijetijdseconomie om te begrijpen hoe verschillende doelgroepen duurzaamheid tijdens hun vakanties in Nederland benaderen. De toolkit biedt antwoorden op essentiële vragen zoals: Hoe duurzaam gedragen de leefstijlen van de Leefstijlvinder zich? Wat zijn hun drijfveren en voorkeuren? En hoe kunnen ze gestimuleerd worden tot het maken van meer duurzame keuzes?

Startpunt van een duurzame benadering van recreatie en toerisme

Gebruik de inzichten uit de toolkit bijvoorbeeld als startpunt om:

  • Gemeentelijk en provinciaal beleid te maken voor duurzame vrijetijdsbesteding en toerisme
  • Duurzaam vrijetijdsaanbod te optimaliseren voor een specifieke doelgroep
  • Nieuw duurzaam vrijetijdsaanbod te ontwikkelen
  • Faciliteiten beschikbaar te stellen die aanzetten tot duurzamer gedrag
  • Content- en marketingacties op te zetten ter promotie van duurzame vrijetijdsbesteding

Bekijk de toolkit hier

Registreer je gratis op leefstijlvinder.nl en krijg toegang tot de toolkit en de onderzoeksdata. Hier vind je ook toolkits over cultuur- en erfgoedbeleving en natuurbeleving.

Hieronder een korte samenvatting per Leefstijl

1. Avontuurzoeker

  • Duurzaamheid in Dagelijks Leven: Duurzaamheid heeft vaak veel invloed op hun keuzes, zoals energie- en watergebruik, voeding, en afvalverwerking. Ze maken logische, kosteneffectieve keuzes en zijn bezorgd over klimaatverandering.
  • Vakantiegedrag: Duurzaam gedrag tijdens vakanties komt vaak overeen met hun dagelijks leven. Ze zijn geneigd om duurzame(re) keuzes te maken omdat ze dat thuis ook doen en omdat ze geloven dat alle beetjes helpen​​.

2. Plezierzoeker

  • Duurzaamheid in Dagelijks Leven: Minder bezig met duurzaamheid dan andere groepen. Ze verkiezen gemak en prijs boven duurzaamheid.
  • Vakantiegedrag: Duurzaamheid is voor hen geen prioriteit bij het kiezen van eetgelegenheden of activiteiten. Andere factoren zoals een aantrekkelijk menu en gezelschap zijn belangrijker​​.

3. Harmoniezoeker

  • Duurzaamheid in Dagelijks Leven: Harmoniezoekers hechten waarde aan balans en harmonie, wat zich vertaalt naar milieuvriendelijke keuzes thuis.
  • Vakantiegedrag: Tijdens vakanties proberen ze duurzame keuzes te maken als die bijdragen aan een harmonieuze ervaring, zoals milieuvriendelijke accommodaties en rustige, natuurlijke omgevingen​​.

4. Verbindingszoeker

  • Duurzaamheid in Dagelijks Leven: Duurzaamheid is belangrijk voor hen omdat ze geven om het welzijn van hun gemeenschap en de planeet.
  • Vakantiegedrag: Ze kiezen vaak voor duurzame vervoersmiddelen en accommodaties die een positieve impact hebben op de lokale gemeenschap en omgeving​​.

5. Rustzoeker

  • Duurzaamheid in Dagelijks Leven: Rustzoekers zoeken kalmte en stabiliteit, en duurzaamheid speelt een rol in het creëren van een rustige leefomgeving.
  • Vakantiegedrag: Ze geven de voorkeur aan rustige, duurzame vakantieopties die niet te veel verstoring of drukte veroorzaken, zoals eco-resorts of afgelegen natuurgebieden​​.

6. Inzichtzoeker

  • Duurzaamheid in Dagelijks Leven: Duurzaamheid is niet de hoogste prioriteit voor hen. Ze verkiezen gemak, comfort en budget boven duurzame opties.
  • Vakantiegedrag: Ze zijn niet geneigd om bewuste duurzame keuzes te maken tijdens vakanties, tenzij deze goedkoper of makkelijker zijn. Duurzaam gedrag komt vaak voort uit gewenning in plaats van overtuiging​​.

7. Stijlzoeker

  • Duurzaamheid in Dagelijks Leven: Ze zijn trendgevoelig en worden beïnvloed door wat populair is. Duurzaamheid speelt een rol als het bijdraagt aan hun imago.
  • Vakantiegedrag: Bereid om extra te betalen voor duurzame opties als deze stijlvol en trendy zijn. Ze waarderen duurzaamheidskeurmerken en kiezen vaak voor vervoersmiddelen en accommodaties die duurzame opties bieden​​.

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Shelly

Shelly is adviseur strategie en onderzoek bij MarketingOost. In "Wat er speelt" neemt ze je mee in de trends & ontwikkeling binnen destinatiemarketing. Kom in contact met Shelly via svanwinden@marketingoost.nl of 06-82203157