Belang van de (fiets)helm
- 1 minuten leestijd
- 26 apr 2024
Je hersenen zijn een bijzonder en kwetsbaar orgaan. Ze zorgen ervoor dat je kunt bewegen, onthouden, denken en voelen. Je hoofd beschermen is dus van groot belang. Als fietser in het verkeer ben je kwetsbaar bij een botsing of val, of dat ongeluk nou ontstaat door jezelf of een andere weggebruiker. De fietshelm is een makkelijke manier om ernstig letsel te voorkomen.
Voordeel gebruik fietshelm
Een manier om (ernstige) ongevallen minder zwaar te maken is door het dragen van een helm. De kans op dodelijk hoofdletsel neemt na het VVN,2023 Factsheet Helmen, via VVV.nl. SWOV heeft een schatting gemaakt van de potentiële reductie van het aantal fietsslachtoffers in Nederland wanneer alle fietsers altijd een fietshelm zouden dragen. Dit komt neer op SWOV, 2023: Fietshelmen, via SWOV.nl van ongeveer 85 verkeersdoden en 2500-2600 ernstig verkeersgewonden . Wanneer we dit vergelijken met het totaal van 229 fietsdoden is dat substantieel.
Gebruik fietshelm
Over het algemeen komen fietshelmen weinig in het Nederlandse straatbeeld voor. Er zijn geen objectieve gegevens over het fietshelmgebruik in Nederland. Op basis van de voorlopige resultaten van een internationale vragenlijststudie uit 2015 onder een - mogelijk niet geheel representatieve - groep volwassen fietsers in 17 landen kunnen we wel een indicatie Haworth, N., Schramm, A., Houtenbos, M. & Shinar, D. (2015). International survey of bicycling exposure, crash involvement, behaviors, and attitudes: Preliminary results. In: International Cycling Safety Conference, 15-16 September 2015. Hanover, Germany.. Van de ruim zevenhonderd Nederlandse ondervraagden zegt 34% een helm te hebben. Echter, slechts een kleine groep (2%) draagt de helm altijd; het merendeel (70%) nooit. En als de helm gedragen wordt, is het vaak (60%) bij sportactiviteiten.
Opvallend is dat in het buitenland de Fietshelm veel normaler is in het straatbeeld. In sommige landen (zoals Nieuw-Zeeland) is het verplicht en in andere landen is de fietscultuur veel minder sterk zoals de Verenigde Staten. Dit is ook gelijk een reden waarom men in Nederland niet aan de helmplicht wilt, met uitzondering van de speed-pedelec en fietsen die harder gaan dan 25 km p/u. Organisaties zijn bang dat mensen dan (veel) minder willen gaan fietsen, hiernaast geeft de Nederlandse Fietsersbond aan dat mensen dan denken dat ze veiliger zijn waardoor zij aangeven dat het mogelijk niet leidt tot minder ongevallen. Dit wordt ook onderschreven door Fietsersbond Belgie (2023) – Fietshelm, via https://www.fietsersbond.be/fietshelm Door eerst energie te steken in andere maatregelen, bijvoorbeeld veiliger infrastructuur, lagere snelheden voor auto’s en betere fietslessen, voorkom je ook andere ongevallen aldus de Fietsersbond. Je pakt de oorzaak aan in plaats van het gevolg. Verschillende buitenlandse studies laten inderdaad zien dat het fietsgebruik afneemt na invoering van een helmplicht, ook al vinden de meeste studies een dergelijk Olivier, J., Esmaeilikia, M. & Grzebieta, R. (2018). Bicycle helmets: Systematic reviews on legislation, effects of legislation on cycling exposure, and risk compensation. School of Mathematics and Statistics, Transport and Road Safety Research Centre; UNSW, Sydney.
Reden niet-gebruik Fietshelm
De meest voorkomende reden waarom Nederlanders geen fietshelm dragen is dat de fietsrit ‘te kort’ is en dat dan een helm niet nodig is, dat het niet comfortabel is en/of dat leeftijdsgenoten de helm ook niet dragen, kortom het is niet ‘hip’ om een helm te dragen.
Wanneer ouders gevraagd zijn naar waarom hun kinderen geen helm dragen zien we het volgende. Het vaakst genoemde motief om kinderen niet langer een fietshelm te laten dragen, is dat hun leeftijdsgenootjes ook zonder fietshelm fietsen en dat de ouders niet willen dat hun kind opvalt. Andere motieven voor ouders om de helm niet te laten dragen, zijn dat hun kind voorzichtig is en veilig genoeg fietst, en dat zij Boele, M., Panneman, M., Adriaensens, L., Goldenbeld, C., et al. (2016). Fietshelmcampagne ‘Coole kop, helm op!’ in Zeeland; Evaluatie van de effecten. SWOV/VeiligheidNL, Den Haag/Amsterdam..
Reden gebruik Fietshelm
Buitenlands onderzoek laat zien dat er verschillende redenen zijn om wel of geen fietshelm te gebruiken. Een belangrijke reden om wel een helm te gebruiken is een wettelijke verplichting. Zo verhoogde de invoering van wetgeving het aandeel fietsers met een fietshelm aanzienlijk, waarbij de feitelijke stijging varieerde tussen 37% en 91% over de verschillende landen (Australië, Nieuw Zeeland, Verenigde Staten) Karkhaneh, M., Kalenga, J.C., Hagel, B.E. & Rowe, B.H. (2006). Effectiveness of bicycle helmet legislation to increase helmet use: a systematic review. In: Injury Prevention, vol. 12, nr. 2, p. 76-82.. In Finland steeg het gebruik na invoering van de helmplicht (zonder handhaving) met ongeveer Olivier, J., Esmaeilikia, M. & Grzebieta, R. (2018). Bicycle helmets: Systematic reviews on legislation, effects of legislation on cycling exposure, and risk compensation. School of Mathematics and Statistics, Transport and Road Safety Research Centre; UNSW, Sydney.↵
Radun, I. & Olivier, J. (2018). Bicycle helmet law does not deter cyclists in Finland. In: Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. . Deze situatie is echter niet compleet door te voeren op de Nederlandse situatie, omdat de fietscultuur hier heel anders is.
Manieren om helmdragen te bevorderen
Helmcampagnes leiden over het algemeen tot een stijging van het gebruik, vooral bij kinderen. Al neemt het helmgebruik na het beëindigen van de campagne soms ook weer af. Ook zijn mensen meer geneigd een helm te dragen naarmate anderen (leeftijdsgenoten) dat vaker doen en het een gewoonte is. We zien dit in Nederland reeds gebeuren met (ouderen) op e-bikes, die steeds vaker een fietshelm dragen.
Ook interessant
-
Wat er speelt
Evenwicht in rust en ervaringen zorgt voor beste beleving
-
Wat er speelt
Kansen voor de zakelijke sector in Overijssel
-
Inzicht in drukte op specifieke plekken en momenten
Bezoekersstromen in kaart
-
Inzicht in gedrag en keuzes
Toolkit Duurzaamheid Leefstijlvinder
-
Laadpunten scoren
-
Belangrijke Inzichten over Duitse, Belgische en Britse Toeristen
Kansen uit inkomend toerisme in Overijssel