navigatie overslaan

Laadpunten scoren

  • 4 minuten leestijd
  • 12 mei

Elektrische auto’s zijn bijna niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Steeds meer mensen geven de voorkeur aan elektrisch rijden voor hun dagelijkse woon-werk-route. Veel gemeenten, bedrijven en benzinestations hebben hierop ingespeeld door voldoende laadpunten en snelladers beschikbaar te maken. Als u actief bent in de horeca, recreatie of toerisme kan het interessant zijn om te investeren in laadpunten voor uw gasten. Waarom? Wij hebben de 7 redenen op een rijtje gezet:

1. Snel groeiende doelgroep

Het aandeel elektrische auto's in het totaal aantal verkochte auto's is . Er rijden nu ruim in Nederland en experts verwachten dat dit aantal snel zal toenemen. Zonder het chiptekort waren de getallen waarschijnlijk nog hoger geweest.

2. Doorslaggevend bij reserveringen

Voor elektrische rijders (EV-rijders) die blijven overnachten zorgt een laadpunt op locatie ervoor dat ze met een (nagenoeg) lege accu kunnen aankomen. Op de reis naar het verblijf scheelt dit een extra stop. Er is zelfs een platform (i.s.m. Expedia) wat speciaal voor dit doel is opgezet. Bij Booking.com is de aanwezigheid van laadpunten een selectiecriterium. Voor EV-rijders zijn laadpunten vaak één van de belangrijkste criteria voor het maken van een reservering voor een overnachting of etentje.

3. Investering die zich terugverdient

De tarieven voor het opladen aan een laadpaal lopen uiteen . De inkoop van stroom is de afgelopen tijd vele malen duurder geworden, maar er zit nog altijd nog een marge die doorgerekend kan worden aan de EV-rijders. Hierdoor kan de investering van de laadpaal zich terugverdienen. Wanneer de stroom middels zonnepanelen wordt opgewekt dan is de marge groter, maar hiervoor moeten veel factoren op elkaar afgestemd zijn. Zoals het moment van laden (wanneer de zon schijnt), hoeveelheid opgewekte stroom (verdeling tussen laadpalen en regulier gebruik) en ruimte in de accu (hoeveel kan er geladen worden). Door de problemen met de netcapaciteit en de teruglopende saldeerregeling, kan dit wel een interessante case zijn.

4. Geen stroomverbruik vanuit de accommodatie.

Wanneer de klant de auto vanuit de accommodatie oplaadt met een zogenaamde dan is dit (zonder meters en handelingen) lastig inzichtelijk te krijgen. Door het aanbieden van de laadpunten kun je dit gedrag voorkomen en wordt de stroom afgerekend.

Meer informatie nodig? Of heb je een specifieke vraag? Maak gebruik van de helpdesk van MarketingOost:

5. Gastvrijheid uitstralen

Een laadpaal voor de deur maakt een gastvrije indruk en zorgt voor een glimlach bij elektrische rijders. Daarnaast draagt het bij aan een groen imago bij andere gasten.

6. Koopkrachtige doelgroep

Hoewel er steeds meer betaalbare modellen bijkomen zijn elektrische op dit moment vooral auto's uit het midden en hogere segment. Met de Tesla Model 3 als koploper, maar ook hybride modellen komen vaak uit de duurdere leasesegmenten. Elektrische rijders hebben vaak een bovengemiddeld salaris en zijn bereid om voor kwaliteit en service te betalen. Je wordt dus vooral bij deze doelgroep extra aantrekkelijk.

7. Het draagt bij aan een schonere omgeving

Het plaatsen van een laadpaal draagt bij aan duurzaamheid in de omgeving. Elektrische auto's zijn schoner dan benzine- of dieselauto's en stoten minder CO2 en andere schadelijke stoffen uit. Door een oplaadpunt beschikbaar te stellen, moedig je het gebruik van elektrische auto's aan en draag je bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot in de omgeving.

Tip: Hulp nodig?

Kun je zelf geen laadpaal plaatsen, dan wil de overheid daar in helpen. In Overijssel en Gelderland worden er 4.500 laadpunten geplaatst. Heb je een tip voor een locatie op een openbare locatie, geef deze dan door.

Wat vind je van de informatie op deze pagina?