navigatie overslaan
Checklist

Vijf tips om je op de oudere consument van morgen te richten

  • Geschreven door Shelly
  • 3 minuten leestijd
  • 3 apr 2023

Op basis van een consumentenonderzoek van ABN-AMRO blijkt dat oudere mensen minder besteden en hun tijd anders indelen. De verdere vergrijzing, waarbij over tien jaar circa een kwart van de Nederlanders ouder is dan 65 jaar, heeft daarmee gevolgen voor ondernemers. Tegelijk blijkt uit onderzoek naar hoe huidige generaties verwachten hoe ze zich over tien jaar gedragen dat er voor de toeristische en retailsector voldoende mogelijkheden zijn om op deze vergrijzing in te spelen.

  1. 5

    Retail en leisure samen aan zet

    Het onderzoek richt zich vooral de retailsector. Hier zorgt vergrijzing voor afnemende bestedingen omdat oudere consumenten minder uitgeven, veel spullen al hebben en hun tijd eerder aan vrije tijd dan aan winkelen besteden. Als over tien jaar één op de vier Nederlanders 65-plus is, dan zal de retailer of het winkelgebied daar op voorbereid moeten zijn.

    De vrijetijdssector lijkt juist wel te kunnen profiteren. Ouderen besteden meer geld en tijd aan uitjes en leuke dingen doen. Deze sector is op veel plekken verweven met winkelgebieden en stadscentra. Door van deze plekken nog meer een ‘place to be’ te maken, waarin veel valt te beleven, kunnen zowel retail als leisure deze doelgroep blijven aanspreken.

  2. 4

    Grotere doelgroep voor vakanties en weekendjes weg

    Niet verwonderlijk zijn het vooral de mensen tussen 56 en 66 jaar die over tien jaar met 58 procent verwachten meer vrije tijd te hebben. Als de respondenten in de nabije toekomst meer vrije tijd hebben, dan zal deze tijd met name besteed worden aan vakanties en weekendjes weg, hobby’s, sporten en bewegen zoals fietsen en wandelen en ontmoetingen met familie en vrienden. Het zijn met name de 40- tot 66-jarigen die dit verwachten te gaan doen. Het is belangrijk te realiseren dat dit de doelgroep is of wordt van je marketingcommunicatie en je aanbod. Dit biedt tevens kansen voor seizoensverlenging.

  3. 3

    Houd rekening met wensen voor ideale winkelgebied

    Zowel winkels als winkelgebieden zullen hun best moeten doen om aantrekkelijk te blijven voor de oudere consument en hen te stimuleren naar de winkel te komen. Ouderen kopen relatief meer in hun eigen woonwijk of woonplaats. De stad zal meer gericht zijn op de jongere doelgroep en jonge gezinnen waarbij ‘funshoppen’ en beleving belangrijke elementen blijven.
    De buitengebieden zullen zich meer richten op de oudere doelgroep die meer voor gemak gaat en het relatief eenvoudig verkrijgen van producten. Het ideale winkelgebied is gelijkvloers, overdekt, ruim opgezet en autoloos. Daar zit alles onder één dak, is goed te bereiken en ligt centraal, met voldoende parkeergelegenheid, zitgelegenheid, toiletten en horeca. Men wil veel winkels en met een breed assortiment. Dit geldt niet alleen voor ouderen. Alle leeftijdsgroepen geven verder aan dat het winkelcentrum vooral gezellig moet zijn en de mogelijkheid moet bieden om contact te kunnen maken met andere bezoekers. Om ouderen naar de stad of winkelgebieden te blijven trekken moet dus gemak geboden worden met veel faciliteiten.

  4. 2

    Hecht waarde aan duurzaamheid en gezondheid

    Duurzaamheid wordt door een op de twee respondenten als (heel) belangrijk gezien waarbij de 56-plusser dit belangrijker vindt. De verwachting is dat dit bewustzijn gaat toenemen. Ouderen richten zich meer op gezondheid en willen zo lang mogelijk vitaal blijven. Toegankelijk aanbod, dat bovendien bijdraagt aan deze vitaliteit, denk aan yoga, wandelingen en gezonde streekproducten zullen in populariteit toenemen.

  5. 1

    De ene oudere is de andere niet

    We spreken veel over ‘de oudere (van morgen)’. Net zo min als ‘De Nederlander’ bestaat, bestaat deze niet. Ieder mens heeft zijn eigen normen en waarden die voor een groot deel het gedrag bepalen. De Leefstijlvinder geeft inzicht in hoe verschillende typen mensen hun vakantie en vrijetijd graag besteden. Tijdens de online kennissessie kwamen de voorkeuren van de Leefstijlen ten aanzien van binnensteden naar voren. Door rekening te houden met je publiek kun je nog specifieker het aanbod en de communicatie aanpassen.

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Shelly

Shelly is adviseur strategie en onderzoek bij MarketingOost. In "Wat er speelt" neemt ze je mee in de trends & ontwikkeling binnen destinatiemarketing. Kom in contact met Shelly via svanwinden@marketingoost.nl of 06-82203157