Niels Mulder maakt ambassadeurs van zijn personeel, en dat werkt!
- 2 minuten leestijd
- 17 mei 2022
De vrijetijdseconomie kampt met een groot tekort aan arbeidskrachten. Na de heftige impact van de coronapandemie op deze sector worden ondernemers uitgedaagd om het personeelstekort tegen te gaan. De kennis, vaardigheden en ervaringen van werknemers is hierbij onwijs belangrijk. Eveneens als de manier van leidinggeven. Wat we hebben gezien is dat dit een creatieve oplossing vereist. Wij gingen in gesprek met Niels Mulder. Hij is eigenaar van Nielz Café in Almelo. Hij deelt zijn gouden tip voor het investeren in Human Capital.
Ambassadeurs
Niels Mulder is al zo'n twintig jaar woon-, en werkzaam in Almelo als horecaondernemer bij Nielz Café Restaurant. Een zaak met ongeveer honderd medewerkers. "Wij merken ook zeker de krapte op de arbeidsmarkt de laatste tijd. Maar hoe komen wij dan aan personeel? Wij werven die uiteraard via de social media kanalen maar vooral ook veel via onze medewerkers zelf". Zij proberen van elke medewerker die hier komt een ambassadeur te maken. Niet een ambassadeur voor zichzelf maar ook voor iedereen die om diegene heen zit. Op die manier krijgen zij heel veel mensen binnen.
Niels zijn ambities
Niels zijn doel is om één van de leukste horecawerkgevers van Oost-Nederland te worden. Dat ze over twee jaar geen vacatures meer hoeven te plaatsen maar dat mensen uit zichzelf zeggen dat ze bij Nielz Café willen komen werken. Zij zijn bijvoorbeeld vorig jaar gestart met een coaching traject voor het managementteam. Die hebben allemaal een persoonlijke coach gekregen die met hun aan de slag gaat. Niet alleen met hun zakelijke-, en bedrijfsontwikkeling maar ook met hun persoonlijke ontwikkeling om zo op die manier meer dan gewoon een werkgever te zijn.
Toekomstbeeld
Je merkt wel dat de horeca een vak aan het worden is. "Dus wat wij zelf heel erg proberen en wat ik zelf ook heel erg probeer is om de branche sterker te maken. Dat we echt vakkrachten gaan krijgen die voor langere periode kiezen voor de horecabranche". Dat begint op school maar dat begint ook bij de horecaondernemers. Daar horen bepaalde veranderingen bij, bijvoorbeeld salaris maar ook secundaire arbeidsvoorwaarden. Werktijden, dat soort zaken allemaal en daar moeten iedereen gewoon mee aan de slag.
Niels zijn gouden tip:
Maak van je personeel ambassadeurs. Zorg dat ze trots zijn om bij je te werken en dit delen met de mensen om hun heen.