navigatie overslaan
Onder de loep

Hoe werft Mariska Eshuis haar personeel in deze uitdagende tijd

  • 3 minuten leestijd
  • 17 jan 2022

De vrijetijdseconomie kampt met een groot tekort aan arbeidskrachten. Na de heftige impact van de coronapandemie op deze sector worden ondernemers uitgedaagd om het personeelstekort tegen te gaan. De kennis, vaardigheden en ervaringen van werknemers is hierbij onwijs belangrijk. Eveneens als de manier van leidinggeven. Wat we hebben gezien is dat dit een creatieve oplossing vereist. Wij gingen in gesprek Mariska Eshuis. Zij is eigenaresse van de Zandstuve in Hardenberg. Zij deelt haar gouden tip voor het investeren in Human Capital.

Bekijk video

Het bedrijf

Kampeerdorp de Zandstuve is een kindercamping voor jong en oud. Mariska Eshuis is de eigenaar. Zij doet dat inmiddels een jaar of 25 samen met haar partner. Het is van oorsprong een familiebedrijf. Inmiddels heeft De Zandstuve een team van vijftien vaste medewerkers die het hele jaar door bij ons werken. In de zomer vergroten wij dat met alle hulpkrachten en parttimers naar bijna 120 medewerkers.

Personeel werven

"Het verwen doe wij heel veel via sociale media. Voorheen zetten wij in de plaatselijke krant een advertentie waarin stond; het seizoen komt eraan, kom bij ons werken. Dat gaf al best veel reuring en ook aanmeldingen". Hierna merkte zij dat deze manier eigenlijk heel weinig deed. De hoofdactie zit op heel veel kanalen tegelijk en dat maakt het ook intensief als werkgever om te werven.

Acties voor personeelsbehoud

De vraag is natuurlijk nu ook; hoe hou je je mensen aan boord, er is krapte. Dat doe je ook wel door gewoon goed werkgeverschap te tonen. Een aantal voorbeelden die zij nu hebben is dat zij hun loonhuis hebben aangepast. Dat betekent dat er voor heel veel medewerkers platgezegd gewoon een loonsverhoging inzit. Ook zijn er secundaire arbeidsvoorwaarden toegevoegd, ook voor familie. Dat je met korting kan komen zwemmen, spelen of het restaurant kan gebruiken zodat je medewerkers wat centraler in de organisatie staan waardoor ze ook een soort van ambassadeurs worden voor het bedrijf.

De toekomst

"Waar wij wel heel hard op ingezet hebben, en ik denk de weg ook wordt over vijf jaar, is dat je veel meer naar je processen gaat kijken". Wat kan je digitaliseren en waar kan je slimme technieken gebruiken om ook minder medewerkers nodig te hebben. Dus het is ook wel weer voor werkgevers een nieuwe weg om te bewandelen. En je moet gewoon heel slim met je tijd en met de inzet van je mensen omgaan. En dat gaat nog heel veel vergen, dat is nog geen gelopen race.

Mariska's gouden tip:

Goed werkgeverschap tonen is essentieel voor het personeelsbehoud. Zorg voor een goed loon en primaire-, en secundaire arbeidsvoorwaarden. Om personeel te verwen zit de hoofdactie op heel veel kanalen tegelijk. En zorg dat personeel echt ambassadeur worden voor je bedrijf.  

Wat vind je van de informatie op deze pagina?