Waarom behoud Roel van der Vegt zijn werknemers wel.
- 2 minuten leestijd
- 20 jan 2022
De vrijetijdseconomie kampt met een groot tekort aan arbeidskrachten. Na de heftige impact van de coronapandemie op deze sector worden ondernemers uitgedaagd om het personeelstekort tegen te gaan. De kennis, vaardigheden en ervaringen van werknemers is hierbij onwijs belangrijk. Eveneens als de manier van leidinggeven. Wat we hebben gezien is dat dit een creatieve oplossing vereist. Wij gingen in gesprek met Roel van der Vegt. Hij is eigenaar van de Happy Tosti vestiging in Deventer. Hij deelt zijn gouden tip voor het investeren in Human Capital.
Het concept van Happy Tosti
Happy Tosti is een sociaal lunch restaurant waar in de vestiging in Deventer ongeveer zestien werknemers in dienst zijn. Hiervan staat de helft geregistreerd in de doelgroep. Dit wil zeggen dat zij afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Hier is ook meteen de kern van Happy Tosti in te zien. Om juist deze mensen een betaalde en leerzame plek te bieden. Deze werknemers worden veelal via het UWV en diverse gemeentes aangemeld. Zij draaien vervolgens mee bij Happy Tosti om te kijken of dit een plek is waar ze zich comfortabel voelen en of ze het leuk gaan vinden.
Werkwijze
Het moet ook niet bijzonderder gemaakt worden dan het is. Maar aan de andere kant is het wel een groep die een stukje extra begeleiding nodig heeft. Je moet goed weten waar hun grenzen en valkuilen liggen. Maar misschien nog belangrijker waar hun kwaliteiten liggen. Het heel belangrijk om daarin te sturen. Daarom krijgen zij professionele coaching op de werkvloer. Het is juist ook een uitdaging om deze groep te mixen met de groep flexibele werknemers, de studenten met een bijbaantje, en elkaar in hun kracht te laten.
Roel als werkgever
Respect naar elkaar is heel erg belangrijk. Roel wil niet de werkgever zijn die boven zijn werknemers staat en zegt dit en dat moet je doen. Bij Happy Tosti krijgen de mensen veel vrijheid in hun doen en laten, mits dit wel een beetje volgens de procedures gaan die zij kennen. Veel werkgevers zijn toch huiverig om deze groep in dienst te nemen. Terwijl met een goede begeleiding het fantastisch goede werknemers zijn.
Roel zijn gouden tip:
Tussen de mensen staan is heel belangrijk, ze aanhoren. Een stukje wederkerigheid naar elkaar. Ze willen zich ook gehoord voelen en als dat er is dan merk je ook dat ze loyaal zijn aan je.