navigatie overslaan
Onder de loep

Van onontdekte parel naar leefbare topbestemming

  • Geschreven door Shelly
  • 5 minuten leestijd
  • 25 dec 2021

Het Reestdal als lichtend voorbeeld van hoe je door samenwerking, een sterke identiteit en focus op dedoelgroep, van een plek een leefbare topbestemming maakt!

Nederlanders trokken er deze zomer massaal op uit om samen ons eigen land te herontdekken. Men kwam er achter hoe bijzonder mooi Nederland eigenlijk is. In Overijssel wisten we dat natuurlijk al en hopen we dat de bezoekers komende jaren vaker terugkeren.

Het Reestdal

Goede faciliteiten dragen hieraan bij, het houdt de leefbaarheid voor bewoners en bezoekers op peil en het versterkt de vitaliteit op het platteland, dat stimuleert welvaart en welzijn. Om dit te realiseren moeten bestemmingen aantrekkelijk zijn voor bezoekers en moet het aanbod aansluiten op de vraag van de doelgroep, die men aan wil spreken. In Overijssel is het Reestdal één van die fijne plekjes die aan de slag gaat met een aanpak voor dit soort gebiedsopgaves. Onder leiding van MarketingOost wordt samen met lokale partijen, ondernemers en overheden, hard gewerkt aan bestemmingsontwikkeling om het gebied door te ontwikkelen en te positioneren. Het Reestdal is een onontdekte parel in Overijssel en Drenthe. In deze blog delen we onze kennis om bestemmingsontwikkeling in jouw gebied, regio of gemeente een stap verder te brengen!

Toekomstbestendig aanbod in een duurzame bestemming is een pré om de juiste doelgroepen te bedienen, nu en in de toekomst.

Bestemmingsontwikkeling als kans benutten

We hebben veel te bieden in Overijssel, van uitgestrekte natuurgebieden, authentieke dorpjes en best-campings, tot culturele Hanzesteden en landgoederen en havezaten. Door COVID-19 is de kwetsbaarheid van de vrijetijdseconomie zichtbaarder geworden. Het is essentieel om het onderscheidende aanbod nog meer te versterken en ontwikkelen. Toekomstbestendig aanbod in een duurzame bestemming is een pré om de juiste doelgroepen te bedienen, nu en in de toekomst. Er moet nog veel werk verzet worden en het is van belang om juist nu nieuwe projecten aan te jagen en op te zetten. In het Reestdal zijn ze daar volop mee bezig!

Idyllisch beekdal voor fijnproevers

Het Reestdal is een plek waar fijnproevers en natuurliefhebbers helemaal tot rust komen en opladen.De vraag die voorlag is hoe het gebied zich verder kan ontwikkelen zodat meer aansluiting gevonden wordt bij de doelgroep die men wil bedienen. Niet massaal ontdekt worden door hordes toeristen, maar vooral door de nichedoelgroep die zo goed bij het Reestdal past. MarketingOost heeft Ondernemend Reestdal, natuurpartijen, overheden en ondernemers het afgelopen jaar begeleid om op basis van de thema’s gebiedsontwikkeling, aanbod ontwikkeling en gebiedsmarketing bij te dragen aan leefbaarheid en vitaler platteland.

Kom genieten, kom proeven, kom beleven, kom vaker!

Wie kiest wordt gekozen

Ondernemers en gebiedspartijen willen bezoekersstromen managen en hun aanbod en gebiedsmarketing hierop aanpassen. Geen grootschalige marketing om vele nationale en internationale bezoekers te trekken, maar marketing gericht op een nichemarkt. In het bijzonder de stijlzoeker en inzichtzoeker. Deze doelgroep past bij de ambitie en gebiedsidentiteit. Vervolgens is het zaak om te zorgen dat er passend aanbod is om deze doelgroep te verleiden en vermaken.

Samenwerken in het gebied loont

Een gebied doet het goed als alle partijen duurzaam samenwerken aan een missie. Als alle ontwikkelingen de identiteit versterken en het aanbod aansluit op de wensen van de gast die men wil bedienen. Vanuit een collectief belang werken aan gebiedsopgaves, zoals leefbaarheid. In het Reestdal bundelen de partijen hun krachten:

  • Zo werken natuurpartijen WDO Delta, Landschap Overijsselen Staatsbosbeheer aan gebiedsontwikkeling om de kwaliteit van landschap en natuur te versterken, een landschapsbiografie te ontwikkelen en duurzame beleefplekken en –paden te creëren.
  • Ondernemers en organisaties gaan samen events organiseren en de agrarische sector zoekt recreatieondernemers op, om het verhaal van grond-tot-mond te verwerken in diverse aantrekkelijke concepten.
  • Ook de cultuursector is actief, waarbij beleving en educatie van jong tot oud centraal staat en nieuwe technieken zoals Virtual Reality worden toegepast.
  • Ondernemers worden opgeleid tot gastheren van het Landschap en ook de gebiedsmarketing krijgt een impuls, om bijvoorbeeld ook de Duitse fijnproevers te bedienen. Op deze manier wordt naast een duidelijkere profilering voor de bezoeker tevens ingezet op een sterker leefklimaat en vitaler platteland.

Alle componenten zijn gebundeld in een gebiedsplan voor Leader Noord Overijssel, waardoor het project kans maakt op €100.000 subsidie. Bovendien worden kansen verkend voor een Leader-aanvraag in Drenthe.

Expertise MarketingOost

We werken met heel veel plezier aan dit project in het Reestdal, omdat we binnen deze samenwerking onze kennis en expertise optimaal in kunnen zetten. Vanuit Strategie & Onderzoek weten we exact welke trends en ontwikkelingen relevant zijn voor doorontwikkeling, spelen we een rol in dataverzameling en het schrijven van de businesscase.

Vanuit Vechtdal Marketing zetten we onze kennis over het gebied in. We hebben goede contacten in de regio en met de overheden. Als verbindende schakel, aanjager en regisseur weten we de gebiedspartijen te helpen om ideeën te vertalen naar een concrete aanpak. We werken daarin heel goed samen met Ondernemershuis Vechtdal om individuele productontwikkeling van ondernemers aan te jagen en hebben Bureau Schröder betrokken om het uitvoeringstraject te coördineren als de subsidie beschikt is. Vanuit deze stevige basis en met enthousiasme bij de mensen, kan de uitvoering starten!

Heeft u, voor uw gebied, ook een vraag rondom gebiedsontwikkeling, aanbod ontwikkeling, smart data of het verder brengen van gebiedsmarketing? Wij dragen met onze kennis en expertise graag bij aan sterke vrijetijdseconomie, bewuste bestemming en sterkere leefbaarheid. Neem gerust contact met ons op, dan drinken we binnenkort een kop koffie en praten we verder!

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Shelly

Shelly is adviseur strategie en onderzoek bij MarketingOost. In "Wat er speelt" neemt ze je mee in de trends & ontwikkeling binnen destinatiemarketing. Kom in contact met Shelly via svanwinden@marketingoost.nl of 06-82203157