navigatie overslaan
Onder de loep

'Een stukje Canada in het Vechtdal'

  • Geschreven door Guido Wapstra
  • 4 minuten leestijd
  • 12 dec 2021

Soms hoeft het niet bij dromen te blijven. Ondernemers Dick en Yvonne Timmerman hadden een droom en met veel doorzettingsvermogen, een goed plan én subsidie van de provincie wisten ze deze droom te verwezenlijken. MarketingOost mocht hen en collega-ondernemers helpen met de doorvertaling naar het businessplan, waarmee ze middels de PMPC-regeling een mooie steun in de rug kregen. Op dit moment zijn de deuren geopend van De Oeverhorst in Dalfsen en worden de eerste gasten gastvrij ontvangen in de luxe wellness appartementen aan de Vecht.

Het idee

Yvonne vertelt enthousiast. “Wij houden ervan om ’s avonds met een borrel buiten te zitten en dan slaan we aan het brainstormen en krijgen we de mooiste ideeën. Zo ontstond het plan van een grote ‘Canadian Barn’. Dankzij de medewerking van de gemeente Dalfsen konden wij onze droom realiseren.” “Het is hier al spectaculair qua uitzicht, het water, het groen en de schilderachtige zijtak van de Vecht. Wij vonden dat daar ook een bijzonder pand bij hoorde met alle voorzieningen. Gelukkig hebben wij geen moeite om groots te denken”, zegt Yvonne met een lach. Het Canadese ontwerp heeft alles te maken met haar geboorteplaats, Vancouver Island. Door de juiste mensen te betrekken in bij de ideevorming is er nu een prachtig nieuw product ontstaan in het Vechtdal.

Het Businessplan en de samenwerking

Vanuit MarketingOost kwamen we in contact met Yvonne en Dick n.a.v. bijeenkomst over de resultaten van het vitaliteitsonderzoek verblijf. Een onderzoek dat inzicht geeft in de vitaliteit van verblijfsrecreatie in het Vechtdal en de marktkansen. Het nieuwe aanbod sluit perfect aan op de marktpotentie in het Vechtdal, namelijk aanbod voor stijlzoekers (zie voor meer informatie www.leefstijlvinder.nl). Bovendien paste het idee perfect binnen de pijlers van het Vechtdal Kompas; verblijf, water, smaak en zorg. We hebben de ondernemers geadviseerd m.b.t. het ontwikkelen van onderscheidend aanbod. Zo is het bierbad ontstaan! Yvonne vertelt trots over dit gezamenlijke aanbod. “De Vechtdal Brouwerij in Dalfsen levert hiervoor bier dat geschikt is om in te baden. Daarmee vullen we de witte kuip in de tuin. We willen badende gasten dan ons eigen Oeverhorst Badderbier serveren. Bier is ook heel goed voor je huid en geest in combinatie met de sauna.”

Ook hebben we geholpen bij het opstellen van een businesscase voor een subsidieaanvraag. Een belangrijk onderdeel hierbij was het ontwikkelen van nieuwe product-markt-combinaties met collega-ondernemers. Naast de voorzieningen met ook de sauna’s en baden in de tuin, zit de luxe meerwaarde ook in de verschillende arrangementen en de streekproducten. “Schoonheidsbehandelingen of massage op de kamer, een tochtje met kapitein op een sloep van Rederij Peters of de Ommer Chefkok Martin Lip die hier komt koken. Alles kan”, herhaalt de gastvrouw nog eens. Bij aankomst krijgen de gasten altijd een Vechtlust Kistje met lokale lekkernijen. “En als gasten last minute aangeven nog graag een diner te willen bereiden, wijs ik hen de weg naar buurman Ernie van der Kolk. Daar kunnen ze terecht voor asperges, krieltjes, eieren, ham en boter. En in de zomer is het een prachtig adres voor vers rood fruit.” Dankzij ons goede netwerk in de sector konden we mooie nieuwe verbindingen leggen waardoor arrangementen ontstaan zijn.

De uitwerking

Beelden zeggen meer dan woorden. De foto’s geven een idee van het gevoel van luxe en comfort dat het hele complex uitstraalt. Maar als je er zelf rondloopt en over de Vecht uitkijkt dan ervaar je echt de rust. Het is vreemd om in dit jaar met alle Coronaperikelen als bedrijf open te gaan. Ze kunnen nog niet op volle sterkte van start. Toch zijn ze al erg tevreden met de eerste boekingen en zeker ook met de reacties van de gasten. Ook de samenwerking komt langzaam op gang. Maar ook dat komt wel goed, zeker als er straks meer mogelijk is.

Het Vechtdal heeft er een parel bij en wij zijn blij daaraan een steentje te hebben bijdragen. Op deze manier kunnen we met onze marktkennis en expertise nieuwe productontwikkeling stimuleren, om vervolgens de regiobranding nog beter vorm te geven. Via de kanalen van Vechtdal Overijssel en VisitOost brengen we De Oeverhorst onder de aandacht. Lees hier bijvoorbeeld het ambassadeursverhaal binnen de campagne Verrukkelijk Vechtdal!

Wat vind je van de informatie op deze pagina?

Geschreven door Guido Wapstra

Guido is Junior Adviseur Strategie en Onderzoek bij MarketingOost. In "Wat er speelt" neemt hij je mee in de trends & ontwikkeling binnen destinatiemarketing. Kom in contact met Guido via gwapstra@marketingoost.nl of 06-25113495