navigatie overslaan
Wat er speelt

Grijs is soms op zoek naar avontuur!

  • 4 minuten leestijd
  • 7 okt 2021

In een tijd waarin het voor jonge meiden de mode is om hun haar grijs te verven en voor oudere dames (én heren) om hun grijze haren juist te verdoezelen, is ‘vergrijzing’ eigenlijk een verkeerde term. Feit blijft dat mensen gemiddeld gezien ouder worden en het aandeel van ouderen in de samenleving steeds groter wordt. Deze trend is natuurlijk niet nieuw. De impact en de mogelijkheden blijven echter van belang.

Senioren worden steeds belangrijker voor de Nederlandse vakantiemarkt. Het aantal vakanties van senioren is de afgelopen tien jaar aanzienlijk gestegen, van 9,6 miljoen vakanties in 2006 tot 11,4 miljoen in 2016, oftewel een groei van 19 procent.

Gemiddeld ging 81% van Nederlanders op vakantie. Onder 55+’ers is dit nog altijd 74%. Deze groep gaat echter wel vaker; gemiddeld 3 keer per jaar, terwijl dat gemiddeld in Nederland ‘maar’ 2,7 keer is. Ook geven senioren bovengemiddeld uit aan vakanties. Ook de Duitse senior is een belangrijke doelgroep. De vergrijzing in Duitsland gaat nog harder dan in Nederland. Nu is al 21% 66 jaar of ouder (dit is Nederland17,8%). Aangezien Nederland een belangrijk vakantieland is voor Duitsers is dit een mooie kans!

De ene senior is de andere niet…

Hoe mensen in het leven staan, welke waarden zij hebben en wat zij leuk vinden om te doen, bepaalt hun vakantie- en vrijetijdsgedrag. Dit geldt voor senioren net zo goed als voor jongeren. Natuurlijk zien we in de avontuurlijke doelgroep vaker jongeren en bij de inzicht- en rustzoekers (aqua en groen) vaker de senioren, maar senioren vind je in alle segmenten. Een oudere in het rode segment zal bijvoorbeeld vaker op zoek zijn naar een verassende B&B en moderne kunst. Het is dan ook van belang om senioren niet als een homogene groep te beschouwen, maar een groeiende markt met verschillende wensen.

Naast de verschillende leefstijlen binnen de oudere populatie, zijn er ook op andere vlakken grote verschillen tussen ouderen. Zo is er een grotere inkomensongelijkheid. Gemiddeld worden senioren steeds ouder, maar hier tegenover staat een aanzienlijke groep lager opgeleide ouderen die van een klein pensioen moeten rondkomen. Ook de mate van zelfredzaamheid is heel divers. Over het algemeen weten ouderen zich tegenwoordig goed te redden met bijvoorbeeld een tablet, rijden ze nog vaak auto en gaan er vaak op tui. Maar ouder worden komt met gebreken en zeker binnen de groep van 75+’ers neemt de hulpbehoevendheid toe, met alle gevolgen van dien. Tenslotte zijn ouderen ook vaak gewoontedieren. Dit zorgt voor trouw aan een vaste plek, bijvoorbeeld het vaste restaurant. Maar er zijn ook ouderen die juist op zoek zijn naar een restaurant dat zich richt op gezondheid en daarmee veel switchen.

… maar er is wel een algemeen beeld.

Er is wel een algemeen beeld van wat we vaker bij senioren zien dan gemiddeld in Nederland. Zo gaan senioren gaan vaker op vakantie in eigen land, overnachten relatief vaker in hotels en als zij wel kamperen, dan doen ze dat vaker in een camper. Ook behoren wandelen en fietsen vaker tot de meest populaire activiteiten. Een mooie natuur is voor hen belangrijker dan de accommodatie of prijs. Zij gaan bij voorkeur in het voor- en naseizoen op vakantie. Er wordt tevens een flinke groei verwacht in de bestedingen in de horeca door deze groep.

Aan de slag dus!

De vergrijzing is een kans! Ga eens te rade hoe jouw doelgroep eruit ziet. Kijk verder dan de leeftijdscategorie. Zijn de ouderen op zoek naar iets anders dan anders, of juist naar rust en gemak? Is de informatie die je biedt en de locatie voor iedereen toegankelijk? Differentieer door in het hoogseizoen te richten op een jongere doelgroep en in het voor- en naseizoen op de ouderen. Kijk eens bij de leefstijlvinder voor meer informatie over deze groepen.

Wat vind je van de informatie op deze pagina?